Odyseja Umysłu to międzynarodowy program edukacyjny w którym bierze udział kilkadziesiąt tysięcy uczniów i studentów z całego świata. Patronat nad polską edycją sprawuje Minister Edukacji Narodowej. Głównym celem programu jest kreatywne myślenie, rozwiązywanie problemów i praca zespołowa. Szkoła Podstawowa nr 3 w Lędzinach przeprowadziła w tym roku etap szkolny przygotowując trzy przedstawienia.
Uczniowie mieli za zadanie samodzielnie, stworzyć efektowne rozwiązania problemów umieszczonych na stronie „Odysei” łącząc wiedzę z praktyką, wyobraźnie łamiącą schematy stworzyć rozwiązania oryginalne i efektowne zarazem. Idea „Odysei umysłu„ wpisuje się w cele edukacyjne jakie stawia sobie nasza szkoła przygotowując młodego człowieka XXI wieku. Potrafiącego osiągać sukces grupowo, gdzie problem jest kluczem do poszukiwań i nieszablonowych rozwiązań.
Interesująco przedstawiał się w naszej szkole pierwszy dzień wiosny. Zarówno klasy młodsze jak i starsze miały okazję obejrzeć trzy przedstawienia , które zostały przygotowane w ramach projektu edukacyjnego „Odyseja Umysłu”.
Przygotowania do tego przedsięwzięcia trwały już od wielu tygodni. W związku z zadaniami wyznaczonymi przez twórców i koordynatorów projektu należało napisać scenariusze, przygotować stroje i rekwizyty a nawet napisać piosenkę i samodzielnie wykonać instrumenty(!).
Pierwsze przedstawienie przeniosło nas do Afryki, gdzie Zulusi- mieszkańcy pewnej wioski- stanęli w obliczu zagrożenia ze strony miejscowego…wulkanu. Nie wiedząc, co ich czeka, wysyłają w drogę dwóch swoich wojowników, aby odkryli grożące im niebezpieczeństwo i spróbowali mu zapobiec… Wspaniała dekoracja, kapitalne stroje, dialogi i piosenki wciągnęły całą publiczność do świetnej zabawy. W scence swoje talenty zaprezentowali uczniowie klasy IV A, a nad całością czuwały panie: M. Gepert, A. Kruszyńska i M. Pierończyk.
W drugim przedstawieniu nastąpiło ciekawe połączenie dwóch epok: współczesności i czasów Marii Antoniny. Tematem scenki był zdrowy styl życia , w tym zdrowe odżywianie. Wspaniale zaprezentował się dwór królewski; bogate stroje i ciekawe dysputy pozwoliły nam przenieść się w wiek XVIII i poczuć atmosferę tamtych czasów. Dzięki czarodziejskiemu dzwoneczkowi znaleźliśmy się też w fitness klubie współczesnej korporacji. Tu pracownicy nie tylko nie zajadają się ciasteczkami jak Maria Antonina, ale dbają o swoje zdrowie i kondycję. Aby do tego zachęcić ćwiczą w rytm przebojów( taniec do piosenki „Happy” w wykonaniu uczennic klasy VI B), a pomagają im dzielnie warzywa, za które przebrali się uczniowie klasy II C. Wraz z wychowawczynią panią A. Kramarczyk przygotowali oni taniec do piosenki „Ogórek”. Nie zabrakło również tańca dworskiego, jakim był menuet w wykonaniu uczennic klasy VI A. W finałowej scenie znalazł się dekret dotyczący zdrowego odżywiania oraz piosenka wykonana przy akompaniamencie zrobionych przez dzieci instrumentów. Przedstawienie przygotowały panie: M. Gepert, K. Kałka i E. Kosteczko. Stronę muzyczną opracował pan M. Brożek, a dekoracje były dziełem pani B. Pyras.
W tajemniczym i pełnym niespodzianek trzecim przedstawieniu znaleźliśmy się w starym zamczysku, w który straszy. Turyści, którzy tam przyjeżdżają , muszą wyjaśnić wiele zagadek… Dzieci wcielają się w rolę detektywów demaskujących sztuczki byłego właściciela. Ciekawe dialogi, eksperymenty i oprawa muzyczna ( w tym tańce) pozwoliły stworzyć niesamowity nastrój, a sama scenka wzbudziła duże zainteresowanie publiczności. Aktorami byli tu uczniowie klas V B I V B, a ich opiekunkami były panie: M. Sojka, R. Karwicka- Szkoda i A. Uzdowska.
Cieszymy się , że zarówno uczniowie jak i nauczyciele mogli wziąć udział w tym ciekawym projekcie edukacyjnym. Znaleźliśmy się tym sposobem wśród tysięcy innych uczestników z całego świata. Spotkanie z Odyseją Umysłu pozwoliło wesprzeć uczniów w kreatywnym myśleniu i działaniu oraz nauczyło ich, jak twórczo rozwiązywać problemy i stojące przed nimi wyzwania. Bo przecież jak powiedział dr Sam Micklus - twórca „Odysei Umysłu” - „Nie ma czegoś takiego jak zły pomysł; zawsze natomiast istnieje pomysł lepszy”.
Koordynatorami projektu były: M. Gepert, K. Kałka, E. Kosteczko.
Regina Karwicka-Szkoda