Do zadań Wydziału Komunikacji Społecznej, Promocji, Kultury, Sportu, Funduszy Europejskich i Współpracy należy:
1) koordynowanie polityki informacyjnej miasta,
2) przygotowywanie i udostępnianie informacji o wydarzeniach w mieście,
3) przygotowywanie projektów odpowiedzi na zapytania dziennikarzy i artykuły zamieszczone na łamach prasy,
4) koordynowanie przepływu informacji w Urzędzie Miasta,
5) prowadzenie monitoringu mediów komunikacyjnych,
6) przygotowywanie projektów pism okolicznościowych i wystąpień,
7) obsługa i aktualizacja serwisu internetowego www.ledziny.pl.
2. w zakresie działalności kulturalnej:
1) scalanie i wspieranie działań mających na celu rozpowszechnianie wszelkich przedsięwzięć kulturalnych na terenie miasta,
2) opracowanie i przedstawianie burmistrzowi miasta Rocznego Miejskiego Programu Działalności Kulturalnej na podstawie rocznych planów działalności podstawowej MOK, MBP, stowarzyszeń, klubów i organizacji społecznych obejmującego kalendarz imprez kulturalnych gminy, organizatorów i źródła ich finansowania,
3) pomoc finansowa i organizacyjna w zakresie imprez kulturalnych organizowanych w mieście przez stowarzyszenia, kluby, związki zawodowe itp.,
4) współpraca z wszystkimi podmiotami realizującymi działalność kulturalna na terenie miasta względem skuteczności promocji tych realizacji,
5) reprezentowanie na zewnątrz miasta Lędziny wobec całego zakresu zagadnień działalności kulturalnej realizowanej w kraju i za granicą,
6) nadzór nad przekazywaniem, wykorzystaniem i rozliczaniem dotacji budżetowych miasta dla jednostek kultury i stowarzyszeń,
3. w zakresie działalności sportowo-rekreacyjnej:
1) prowadzenie działań w zakresie propagowania kultury fizycznej w mieście,
2) opracowanie rocznego planu działalności podstawowej obejmującego kalendarz imprez sportowo-rekreacyjnych w mieście
3) planowanie i pomoc administracyjna w zakresie realizacji zadań inwestycyjnych sportu i rekreacji,
4) pomoc programowa, organizacyjna dla całości imprez sportowo-rekreacyjnych organizowanych w mieście przez jednostki miejskie, stowarzyszenia, kluby, związki zawodowe, itp.,
5) ścisła współpraca z placówkami szkolnymi, organizacjami związkowymi, klubami, stowarzyszeniami, podmiotami gospodarczymi miasta wobec ich poczynań sportowych, rekreacyjnych, turystycznych i wypoczynkowych,
6) prowadzenie działań związanych z utrzymaniem czystości i porządku na terenach Ośrodka Rekreacyjnego „Zalew”,
7) prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem stypendiów sportowych,
4. w zakresie działalności urzędowo-administracyjnej:
1) rejestrowanie i wydawanie jednorazowych dokumentów dotyczących: zgromadzeń, manifestacji, korowodów itp.,
2) obsługa należności finansowych imprez kulturalnych i sportowo-rekreacyjnych organizowanych przez miasto,
3) sporządzanie miejskich planów finansowo-budżetowych dotyczących zadań z zakresu sportu i rekreacji,
4) sporządzenie całościowych analiz i sprawozdawczości statystycznej dotyczącej kultury, sportu i rekreacji w mieście,
5) nadzór merytoryczny i organizacyjny nad wszystkimi wydawnictwami Urzędu Miasta,
6) wydawanie decyzji dotyczących organizacji imprez masowych, zbiórek publicznych,
7) obsługa finansowo-księgowa (naliczanie odsetek od spłat) pożyczek lub stypendiów na cele kształcenia,
8) pomoc finansowa i organizacyjna w zakresie imprez kulturalnych organizowanych w mieście przez stowarzyszenia, kluby, związki zawodowe, itp.,
9) współpraca z wszystkimi podmiotami realizującymi działalność kulturalną na terenie miasta względem skuteczności promocji tych realizacji,
5. w zakresie promocji miasta:
1) prowadzenie działalności informacyjnej i edukacyjnej ,w tym organizowanie szkoleń i konferencji w zakresie promocji miasta,
2) prowadzenie spraw związanych z promocją miasta,
3) inicjowanie działań służących rozwojowi miasta poprzez nawiązywanie kontaktów z zagranicą,
4) realizacja zadań w zakresie współpracy z miastami partnerskimi,
5) współtworzenie strategii, programów rozwoju miasta,
6) bieżący przegląd informacji internetowych dotyczących zagadnień promocji, sposobu jej realizacji i współpracy z innymi podmiotami w kraju i zagranicą,
7) organizacja i udział w wystawach, targach i konferencjach dotyczących promocji i rozwoju miasta,
8) opracowywanie i wydawanie materiałów reklamowych i promujących miasto,
9) nadzór nad przygotowaniem, drukiem i kolportażem samorządowej gazety lędzińskiej,
6. w zakresie współpracy z przedsiębiorcami:
1) współpraca w ustalaniu kierunków rozwoju gospodarczego miasta,
2) monitorowanie wybranych zjawisk gospodarczych,
3) wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP),
4) opracowywanie i wdrażanie założeń polityki gospodarczej miasta w odniesieniu do sektora MŚP (w ramach przyjętej strategii rozwoju miasta),
5) współpraca z organizacjami i instytucjami gospodarczymi lokalnymi, regionalnymi, krajowymi i zagranicznymi,
6) współpraca w przedmiocie swojego działania z odpowiednimi komórkami w jednostkach organizacyjnych,
7) współorganizowanie szkoleń, seminariów i konferencji dla przedsiębiorców,
8) gromadzenie, opracowywanie i udostępnianie informacji dotyczących:
9) utrzymywanie stałych kontaktów z przedsiębiorcami,
10) umożliwianie kontaktów pomiędzy lędzińskimi a zagranicznymi przedsiębiorcami,
11) gromadzenie informacji o odbywających się w Polsce i za granicą imprezach targowych i wystawienniczych, dofinansowanych przez Ministerstwo Pracy Gospodarki i Polityki Społecznej oraz uczestnictwo wraz z przedsiębiorcami w zagranicznych targach i imprezach wystawienniczych,
12) informowanie podmiotów gospodarczych o źródłach finansowania inwestycji i programach pomocowych oraz instytucjach udzielających wsparcia w procesie aplikowania o środki zewnętrzne,
7. zakresie współpracy z organizacjami pozarządowymi:
1) utrzymywanie stałych kontaktów z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego,
2) organizowanie współpracy o charakterze pozafinansowym i finansowym z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego,
3) koordynowanie działań w zakresie współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego,
4) organizowanie spotkań z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego,
5) opracowanie rocznego programu współpracy z organizacjami pożytku publicznego do konsultacji społecznych,
6) opracowanie projektu programu współpracy organizacjami pożytku publicznego,
7) przygotowanie sprawozdania z wykonania programu współpracy organizacjami pożytku publicznego,
8) opracowanie materiałów do postępowania konkursowego dla organizacji pożytku publicznego.
9) rozliczanie dotacji udzielonych w ramach pożytku publicznego oraz pozostałych udzielonych dotacji.
8. w zakresie Funduszy Europejskich:
1) rozpoznanie możliwości finansowania przedsięwzięć miejskich przez programy pomocowe dla samorządów oraz inne formy finansowania na zasadach preferencyjnych,
2) bieżąca analiza informacji na temat możliwości współpracy międzynarodowej i pozyskiwania środków ze struktur europejskich,
3) gromadzenie, aktualizacja oraz przekazywanie zainteresowanym podmiotom informacji o programach pomocowych,
4) pozyskiwanie i zarządzanie informacją o zewnętrznych źródłach finansowania dla przedsięwzięć inwestycyjnych i nieinwestycyjnych,
5) współpraca z merytorycznymi wydziałami Urzędu Miasta przy opracowaniu wniosków o dofinansowanie projektów inwestycyjnych ze środków zewnętrznych,
6) opracowywanie wniosków w celu pozyskania zewnętrznych źródeł finansowania działań inwestycyjnych i nieinwestycyjnych,
7) aplikowanie o dofinansowanie projektów nieinwestycyjnych w ramach lokalnych partnerstw i inicjatyw,
8) współpraca z instytucjami zarządzającymi i wdrażającymi programy finansowane z funduszy krajowych i europejskich,
9) współpraca z organizacjami pozarządowymi, związkami międzygminnymi w zakresie wykorzystania programów pomocowych do realizacji zadań miasta,
10) prowadzenie spraw związanych ze współpracą miasta z zagranicą,
11) pozyskiwanie nowych partnerów zagranicznych do realizacji wspólnych projektów, finansowe rozliczanie projektów z Unii.