Urząd Stanu Cywilnego jest w posiadaniu ksiąg archiwalnych z lat 1904-1975, należących do byłych Urzędów Stanu Cywilnego, obejmujących następujące dzielnice: Lędziny, Blych, Zamoście, Górki, Goławiec, Hołdunów, Smardzowice, Świniowy i Ławki.
W latach 1975-1991 rejestracja zdarzeń z terenu Lędzin była prowadzona przez Urząd Stanu Cywilnego w Tychach. Od 2 stycznia 1992 roku do chwili obecnej wszystkie sprawy z zakresu rejestracji stanu cywilnego są prowadzone przez tutejszy Urząd Stanu Cywilnego.
Do zadań i kompetencji Urząd Stanu Cywilnego należy w szczególności
- rejestracja i sporządzanie aktów urodzeń, małżeństw i zgonów,
- udzielanie ślubów przez Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego,
- przyjmowanie oświadczeń:
- o wstąpieniu w związek małżeński,
- o wyborze nazwiska, jakie będą nosić małżonkowie i dzieci zrodzone w małżeństwie,
- o uznaniu ojcostwa,
- o nadaniu dziecku nazwiska męża matki lub żony ojca,
- o zmianie imienia (imion) dziecka,
- o powrocie osoby rozwiedzionej do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa,
- wydawanie decyzji w sprawie zmiany imienia i nazwiska,
- wydawanie zaświadczeń:
- stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,
- o zdolności prawnej do zawarcia związku małżeńskiego za granicą,
- o stanie cywilnym,
- innych zaświadczeń związanych z rejestracją stanu cywilnego,
- prostowanie i uzupełnianie aktów stanu cywilnego,
- wpisywanie zagranicznych dokumentów stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego,
- rejestracja zdarzeń, które nastąpiła poza granicami RP i nie zostały tam zarejestrowane,
- wydawanie zezwoleń na zawarcie małżeństwa przed upływem jednego miesiąca,
- prowadzenie elektronicznego systemu aktów stanu cywilnego „ŹRÓDŁO”,
- sporządzanie odpisów z aktów stanu cywilnego,
- nanoszenie wzmianek dodatkowych i przypisków w aktach stanu cywilnego,
- występowanie z wnioskami o nadanie medali za długoletnie pożycie małżeńskie,
- prowadzenie statystyki urodzeń, małżeństw i zgonów,
- prowadzenie ksiąg stanu cywilnego i akt zbiorowych,
- rejestracja zmiany danych z zakresu stanu cywilnego w rejestrze PESEL,
- usuwanie niezgodności z rejestru PESEL.