 |
Udostępnienie danych z Rejestru Dowodów Osobistych oraz dokumentacji związanej z dowodami osobistymi Podstawa prawna - Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. z 2010 r. nr 167 poz. 1131 z późn. zm.).
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 listopada 2011 r. w sprawie opłat za udostępnienie danych z Rejestru Dowodów Osobistych i dokumentacji związanej z dowodami osobistymi (Dz. U. z 2012 r. poz. 75 z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 października 2011 r. w sprawie określenia wzorów wniosków o udostępnienie danych z Rejestru Dowodów Osobistych oraz dokumentacji związanej z dowodami osobistymi (Dz. U. z 2011 nr 243 poz. 1452 z późn. zm).
Wymagane dokumenty - Wniosek o udostępnienie dokumentacji związanej z dowodem osobistym
PDF (94 KB). - Wniosek o udostępnienie danych w trybie jednostkowym z Rejestru Dowodów Osobistych
PDF (83 KB). - Dowód wniesienia (uiszczenia) opłaty - w przypadku złożenia wniosku przez podmiot obowiązany do uiszczenia opłaty za udostępnienie danych.
- Kserokopia dokumentów świadczących o interesie faktycznym w pozyskaniu danych jednostkowych (oryginał do wglądu) - jeżeli żądanie danych nie wynika wprost z przepisu prawa.
- Dowód osobisty lub inny dokument stwierdzający tożsamość (do wglądu) - w przypadku załatwiania sprawy osobiście przez osobę fizyczną. W sytuacji składania wniosku w postaci dokumentu elektronicznego podpisanego bezpiecznym podpisem weryfikowanym kwalifikowanym certyfikatem lub podpisem elektronicznym złożonym z wykorzystaniem Profilu Zaufanego ePUAP (za pośrednictwem PeUP), dostarczenie dokumentu tożsamości do wglądu nie jest wymagane.
- Pisemne upoważnienie do uzyskania danych dla pracownika wraz z dokumentem stwierdzającym jego tożsamość (legitymacja służbowa) - w przypadku załatwiania sprawy przez pracownika reprezentującego uprawniony do uzyskania danych podmiot.
- Pełnomocnictwo - w przypadku ustanowienia pełnomocnika (oryginał lub urzędowo poświadczony odpis) wraz z dowodem uiszczenia stosownej opłaty.
Opłaty - Za udostępnienie danych jednostkowych - 31,00 zł.
- Nie pobiera się opłaty, gdy dane są niezbędne do realizacji ustawowych zadań przez następujące podmioty:
- organy prokuratury;
- organy Policji;
- komendanta głównego Straży Granicznej;
- szefa Służby Wywiadu Wojskowego;
- szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego;
- organy Służby Celnej;
- komendanta głównego Żandarmerii Wojskowej;
- szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego;
- szefa Agencji Wywiadu;
- szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego;
- szefa Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych;
- wywiad skarbowy;
- sądy;
- inne podmioty - jeżeli wykażą interes prawny.
- Termin wniesienia opłaty: najpóźniej w dniu składania wniosku.
- Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić na konto właściwego urzędu przelewem, przekazem pocztowym lub bezpośrednio w kasie urzędu.
- Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii - 17,00 zł. Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.
Miejsce złożenia dokumentów - Dokumenty można złożyć bezpośrednio w urzędzie w godzinach jego pracy:
Wydział Spraw Obywatelskich i Administracji parter, pokój nr 06, tel. (32) 216 65 11 do 13, w. 124, 160 e-mail: administracja@ledziny.pl - Dokumenty można złożyć osobiście w dowolnej gminie w godzinach jego pracy, a posiadacz dowodu osobistego przebywający poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - w dowolnej placówce konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej.
- Dokumenty można przesłać drogą elektroniczną przy pomocy skrzynki kontaktowej ePUAP lub PeUP - o ile wnioskodawca posiada bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub podpis elektroniczny złożony z wykorzystaniem Profilu Zaufanego ePUAP.
- Dokumenty można przesłać pocztą lub telefaksem do placówki konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej.
- Wniosek można złożyć wypełniając formularz w formacie pdf - formularz elektroniczny zostanie udostępniony po opublikowaniu wzoru dokumentu elektronicznego w centralnym repozytorium wzorów elektronicznych przez właściwego ministra.
- W przypadku braków formalnych w dostarczonych dokumentach, wnioskodawca zostanie pisemnie wezwany do ich uzupełnienia w terminie 7 dni.
Jednostka obsługująca Wydział Spraw Obywatelskich i Administracji parter, pokój nr 06, tel. (32) 216 65 11 do 13, w. 124, 160 e-mail: administracja@ledziny.pl Godziny urzędowania poniedziałek od 730 do 1700 od wtorku do czwartku od 730 do 1530 piątek od 730 do 1400 Sposób załatwienia sprawy - W terminie do 1 miesiąca od złożenia kompletnego wniosku następuje udostępnienie danych bądź wydawana jest decyzja o odmowie udostępnienia danych. W sprawach szczególnie skomplikowanych termin ten może ulec wydłużeniu do 2 miesięcy.
- Odmowa udostępniania danych następuje, jeżeli udostępnienie danych spowodowałoby naruszenie dóbr osobistych osoby, której dane dotyczą lub innych osób.
- Udostępnienie danych następuje w formie odpowiadającej złożonemu wnioskowi.
Termin załatwienia sprawy W terminie do 1 miesiąca od złożenia kompletnego wniosku następuje udostępnienie danych bądź wydawana jest decyzja o odmowie udostępnienia danych. W sprawach szczególnie skomplikowanych termin ten może ulec wydłużeniu do 2 miesięcy. Sposób przekazania informacji o sprawie - Wszelkie informacje na temat przebiegu sprawy można uzyskać kontaktując się z urzędem osobiście lub telefonicznie.
- W przypadku załatwiania sprawy za pośrednictwem platformy SEKAP Podstawowe informacje na temat stanu załatwianej sprawy można otrzymać poprzez naciśnięcie - po podaniu sygnatury (znaku) sprawy - przycisku "Sprawdź stan sprawy", znajdującego się w nagłówku karty.
Tryb odwoławczy - Odwołanie wnosi się do wojewody w terminie 14 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia, za pośrednictwem organu, który to rozstrzygnięcie wydał. Odwołanie należy złożyć na jeden z poniższych sposobów:
- przy pomocy formularza elektronicznego "Odwołanie" dostępnego w dziale "Inne", poprzez skrzynkę kontaktową PeUP, o ile odwołujący posiada bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany kwalifikowanym certyfikatem lub Profil Zaufany ePUAP,
- pisemnie pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym),
- bezpośrednio w siedzibie urzędu w godzinach jego pracy.
- O zachowaniu terminu decyduje data złożenia odwołania w Urzędzie lub data jego nadania w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego.
- Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.
Pozostałe informacje - Organy gmin, w zakresie posiadanego dostępu, dane z Rejestru Dowodów Osobistych udostępniają w trybie jednostkowym.
- Do korzystania z danych udostępnianych w trybie jednostkowym są uprawnione:
- organy prokuratury;
- organy Policji;
- komendant główny Straży Granicznej;
- szef Służby Wywiadu Wojskowego;
- szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego;
- organy Służby Celnej;
- komendant główny Żandarmerii Wojskowej;
- szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego;
- szef Agencji Wywiadu;
- szef Centralnego Biura Antykorupcyjnego;
- szef Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych;
- wywiad skarbowy.
- Do korzystania z udostępniania danych w trybie jednostkowym są uprawnione inne podmioty - jeżeli:
- wykażą w tym interes prawny, lub
- wykażą w tym interes faktyczny, a podmiot udostępniający dane uzyska zgodę osoby, której udostępniane dane dotyczą.
- Do uzyskania dostępu do dokumentacji związanej z dowodami osobistymi są uprawnione:
- podmioty (wymienione w pkt. 2),
- sądy,
- inne podmioty - jeżeli wykażą interes prawny.
- Danymi jednostkowymi są dane dotyczące jednego dokumentu lub dane dotyczące jednej osoby na jednorazowy wniosek.
- Dokumentację związaną z dowodami osobistymi udostępnia się na uzasadniony wniosek złożony przez uprawniony podmiot.
- Dane udostępnione na podstawie wniosku nie mogą być wykorzystane w innym celu niż wskazany w tym wniosku.
|