 |
Zarządzenie nr 0050.67.2015 burmistrza miasta Lędziny z dnia 13.03.2015 w sprawie organizacji i zasad działania Systemu wykrywania i alarmowania Na podstawie art. 17 ust. 7 i art. 138 ust. 3 ustawy z dnia 21.11.1967 roku o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity Dz. U. z 2012 r., poz. 461 z późn. zm.) oraz §4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 stycznia 2004 r. w sprawie ogólnych zasad wykonania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony (Dz. U. z 2004 r., nr 16, poz. 152) i §3 pkt 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin (Dz. U. z 2002 r., nr 96, poz. 850) oraz zarządzenia nr 255 wojewody śląskiego - szefa obrony cywilnej województwa z dnia 5 sierpnia 2005 r., zarządzam, co następuje: §1 - W celu wykonania zadań związanych z powszechnym ostrzeganiem i alarmowaniem ludności o zagrożeniach na terenie gminy Lędziny ustala się organizacje i zasady działania dalej SWA.
- Powszechne ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach obejmuje funkcjonujący w czasie pokoju system wczesnego ostrzegania o zagrożeniach (SWO), a także system wykrywania i alarmowania (SWA), pozostałe systemy wykrywania skażeń i alarmowania wchodzące w skład Krajowego Systemu Wykrywania Skażeń i Alarmowania oraz systemu powszechnego ostrzegania wojsk i ludności cywilnej o zagrożeniu uderzeniami z powietrza, które funkcjonuje lub jest uruchamiane i rozwijane w celu zapobieżenia skutkom katastrofy naturalnej, awarii technicznej lub działań terrorystycznych, w przypadku wprowadzenia stanu nadzwyczajnego w szczególności stanu klęski żywiołowej, a także w przypadku przeprowadzenia ćwiczeń i treningów.
- Burmistrz Miasta Lędziny - Szef Obrony Cywilnej Miasta - organizuje SWA na potrzeby realizacji zadań związanych z informowaniem, ostrzeganiem i alarmowaniem ludności, w sytuacji zagrożenia występującego na terenie gminy.
- Całkowite lub częściowe rozwinięcie SWA następuje na podstawie zarządzenia:
- Szefa Obrony Cywilnej Województwa - na terenie województwa;
- Szefa Obrony Cywilnej Powiatu - na terenie powiatu;
- Szefa Obrony Cywilnej Gminy - na terenie gminy.
§2 - Jednostki organizacyjne SWA dzielą się na:
- jednostki organizacyjne wykrywania zagrożeń i alarmowania;
- jednostki organizacyjne zbierania i przetwarzania informacji oraz alarmowania.
- System wykrywania i alarmowania na terenie miasta Lędziny obejmuje:
- Drużynę Wykrywania i Alarmowania (DWA);
- jednostki systemu wczesnego ostrzegania (SWO) w mieście Lędziny określone w zarządzeniu burmistrza miasta Lędziny;
- zakłady, obiekty, które w przypadku awarii mogą stanowić źródło zagrożenia dla ludzi i środowiska oraz jednostki organizacyjne, których statutowa działalność przewiduje wykonywanie takich czynności - w zakresie ustalonym przez właściwe terenowo organy administracji publicznej;
- organy obrony cywilnej, w których nie powołano formacji wykrywania i alarmowania, ale służby dyżurne na zasadzie współdziałania z DWA będą przekazywać informacje o nadzwyczajnych zagrożeniach.
- Strukturę organizacyjną DWA określa załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
- Włączenie jednostek i instytucji do SWA na podstawie wydanych przez szefów obrony cywilnej zarządzeń w sprawie tworzenia i funkcjonowania na danym terenie SWA i SWO, nie zmienia ich służbowego podporządkowania i zadań.
- Szefowie obrony cywilnej sprawują nadzór nad opracowaniem i aktualizacją niezbędnej dokumentacji dla formacji SWA, ich wyposażeniem w sprzęt specjalistyczny oraz szkoleniem.
- Do podstawowych zadań jednostek, o których mowa w ust. 1 pkt a należy w szczególności:
- wykrywanie niebezpiecznych dla ludzi emisji do środowiska substancji promieniotwórczych i niebezpiecznych sytuacji chemicznych oraz uderzeń bronią masowego rażenia i środkami zapalającymi, skażeń i zakażeń;
- rozpoznawanie skażeń promieniotwórczych, chemicznych, zakażeń biologicznych, określenie dawek napromieniowania, wykrywanie innych nadzwyczajnych zagrożeń oraz oznaczanie stref niebezpiecznych;
- określanie warunków metrologicznych w przyziemnych warstwach atmosfery;
- pobieranie próbek i określenie stopnia skażenia produktów żywnościowych, płodów rolnych, roślinności, pasz, wody pitnej i wód powierzchniowych oraz gleby i powietrza;
- przekazywanie danych z rozpoznania do jednostek zbierania i przetwarzania informacji oraz alarmowania;
- przekazywanie komunikatów, ostrzeżeń i sygnałów alarmowych dla ludności, instytucji i przedsiębiorców.
- Do podstawowych zadań jednostek, o których mowa w ust. 1 pkt b należy w szczególności:
- zbieranie i opracowywanie danych o skażeniach i zakażeniach, napromieniowaniu, uderzeniach bronią masowego rażenia i innych nadzwyczajnych zagrożeniach oraz warunkach atmosferycznych;
- określenie skali skutków skażeń i zakażeń, napromieniowania, uderzeń bronią masowego rażenia i środkami zapalającymi oraz innych nadzwyczajnych zagrożeń;
- przekazywanie komunikatów, ostrzeżeń i sygnałów alarmowych dla ludności, instytucji i przedsiębiorców;
- opracowywanie meldunków, wniosków i propozycji dla właściwych organów obrony cywilnej;
- przekazywanie danych o skażeniach i zakażeniach, napromieniowaniu, uderzeniach bronią masowego rażenia i innych nadzwyczajnych zagrożeniach do jednostek nadrzędnych i współdziałających;
- współpraca z Systemem Wykrywania Skażeń Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
- Szczegółowe zadania DWA określa załącznik nr 2.
§3 W celu zapewnienia sprawnego rozwinięcia i funkcjonowania systemu ustala się następujące zasady działania SWA: - SWA osiąga pełna gotowość do działania przez rozwinięcie jednostek organizacyjnych w miejscu formowania;
- formacje obrony cywilnej wchodzące w skład SWA działają na podstawie planów działania opracowanych przez komendantów tych formacji;
- plany, o których mowa w pkt. 2, zatwierdzają właściwi szefowie obrony cywilnej po uzgodnieniu ze szczeblem nadrzędnym;
- w stanie stałej gotowości obronnej państwa terenowe organy obrony cywilnej, a także pracodawcy tworzący formacje obrony cywilnej wchodzące w skład systemu wykrywania i alarmowania (jako formacje o wyższym stopniu gotowości do działania) zobowiązani są do:
- utrzymania stopnia skompletowania formacji:
- stanów osobowych, sprzętu i materiałów oraz wyposażenia indywidualnego nie mniej niż 90%,
- sprzętu pobieranego z gospodarki (w poszczególnych grupach specjalistycznych) nie mniej niż 50% przy stanie do trzech jednostek sprzętu i 75% przy stanie wyższym niż trzy jednostki w stosunku do tabel należności,
- utrzymania nie mniej niż 50% stanów osobowych w gotowości do działania w czasie 4-6 godzin od pozyskania sygnału,
- zapewnienia osiągnięcie pełnej gotowości do działania przy minimum 90% stanu osobowego w czasie 12-16 godzin od przekazania sygnału,
- aktualizowania planów działania poszczególnych formacji.
- jednostki SWA współdziałają ze służbami i instytucjami, których statutowa działalność jest związana z monitorowaniem zjawisk stanowiących zagrożenie dla ludności oraz koordynują ich działania w okresie wystąpienia tego zagrożenia. Współdziałanie to polega na wzajemnej wymianie informacji uzyskanych w toku własnej statutowej działalności, a mających bezpośredni lub pośredni związek z występowaniem zagrożeń ludności, ich wykrywaniem oraz informowaniem, ostrzeganiem i alarmowaniem;
- w sytuacji nadzwyczajnej burmistrz miasta Lędziny - szef Obrony Cywilnej Miasta Lędziny może doraźnie określić sposób postępowania dla jednostek współdziałających, adekwatny do sytuacji.
§4 - Ustala się następujące zasady przekazywania informacji w systemie wykrywania i alarmowania dla jednostek nadrzędnych, podległych i współdziałających:
- natychmiast, na hasło "POWIETRZE" przekazuje się informacje:
- o wykryciu wybuchu jądrowego,
- o wykryciu skażenia promieniotwórczego - natychmiast po wzroście mocy dawki tła promieniowania gamma powyżej dwukrotnej wartości oraz ponownym jej wzroście o dowolną wartość,
- o wykryciu skażeń chemicznych - natychmiast po zaobserwowaniu użycia bojowych środków trujących (BST) lub wyzwoleniu niebezpiecznych materiałów chemicznych (NMCh) i określeniu kierunku przesuwania się obłoku skażonego powietrza oraz określeniu rodzaju środka lub materiału i ewentualnej granicy terenu skażonego (zasięgu obłoku skażonego powietrza),
- o wykryciu innych zagrożeń - określając rodzaj zagrożenia.
- Okresowo przekazuje się informacje dotyczące pomiarów mocy dawki promieniowania gamma, kontroli napromieniowania ludności, skażenia komponentów środowiska i żywności oraz warunków meteorologicznych. Częstotliwość przekazywanych okresowo informacji określa się według odrębnych ustaleń.
- Treść przekazywanych informacji przechowuje się na nośnikach trwałych (taśmy magnetofonowe, dyskietki komputerowe, dzienniki działania itp.).
- W celu zapewnienia sprawnego obiegu informacji wykorzystuje się:
- radiotelefoniczne sieci kierowania wojewody śląskiego;
- radiowego sterowania systemami alarmowania (RSWS 2000/3000 i DSP-50);
- przekazywania sygnałów ostrzegania i alarmowania w relacjach: WODA-POADA-dwa;
- przekazywania meldunków i informacji w relacjach: WOADA-POADA-dwa.
- telekomunikacyjną sieć użytku publicznego do:
- bezpośredniej łączności przewodowej relacji WOADA-POADA-dwa;
- bezpośredniego sterowania systemami alarmowania miasta.
- Burmistrz Miasta Lędziny - Szef Obrony Cywilnej Miasta Lędziny odpowiedzialny jest za zapewnienie łączności radiotelefonicznej i telefonicznej dla potrzeb działających na ich terenie jednostek organizacyjnych systemu - w oparciu o sprzęt przewidziany w tabelach należności, określonych w wytycznych Wojewody Śląskiego - Szefa Obrony Cywilnej z dnia 16 stycznia 2008 r. w sprawie rodzajów formacji obrony cywilnej tworzonych na terenie województwa śląskiego, ich struktur organizacyjnych, czasów osiągania gotowości do działania oraz zadań i wyposażenia.
§5 - Ustala się ogólne zasady ostrzegania i alarmowania:
- do powszechnego ostrzegania i alarmowania stosuje się rodzaje alarmów, treści komunikatów ostrzegawczych, sygnały alarmowe i sposób ich ogłaszania określony w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2013 r. w sprawie systemów wykrywania skażeń i powiadamiania o ich występowaniu oraz właściwości organów w tych sprawach (Dz. U. z 2013 r., poz. 96);
- do ogłoszenia alarmu o skażeniach, akustycznym sygnałem alarmowym stosuje się modulowany dźwięk syreny nadawany przez czas 3 (trzech) minut;
- za upowszechnienie sygnału wśród ludności czyni się odpowiedzialnym Burmistrza Miasta Lędziny - Szefa Obrony Cywilnej Miasta Lędziny;
- przekazywanie informacji o zagrożeniach, komunikatów ostrzegawczych i sygnałów alarmowych odbywa się w pierwszej kolejności za pośrednictwem dostępnych środków łączności oraz środków masowego przekazu;
- dopuszcza się przekazywanie ostrzeżeń i alarmowanie ludności w sposób zwyczajowo przyjęty na danym terenie;
- organy administracji publicznej oraz inni dysponenci systemów lub środków łączności zapewniają możliwość ich wykorzystania na potrzeby przekazywania informacji o zagrożeniach i alarmowania;
- za stworzenie warunków do działania oraz przygotowanie do działania urządzeń alarmowych odpowiada organ administracji publicznej w zakresie swojej właściwości terytorialnej.
- Do ostrzegania i alarmowania ludności wykorzystuje się:
- scentralizowane systemy alarmowania - przewodowe i bezprzewodowe;
- pojedyncze syreny alarmowe;
- urządzenia nagłaśniające na pojazdach.
- W przypadku zakłóceń lub uszkodzeń w sieciach radiotelefonicznych kierowania wojewody śląskiego i telekomunikacyjnej sieci użytku publicznego, należy wykorzystywać do przekazywania sygnałów alarmowych i informacji o zagrożeniach wewnętrzne sieci radiotelefoniczne i telefoniczne Państwowej Straży Pożarnej i Policji oraz innych dysponentów systemów i środków łączności.
- W przypadku utraty zdolności do wykonywania zadań przez DWA z terenu miasta - jego zadania przejmuje OSP w Lędzinach.
- Zasady i tryb przygotowania podmiotów do powszechnego ostrzegania wojsk oraz ludności cywilnej o zagrożeniu uderzeniami z powietrza określa "Instrukcja funkcjonowania systemu powszechnego ostrzegania wojsk oraz ludności cywilnej o zagrożeniach uderzeniami z powietrza" wprowadzona decyzją nr 286/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 sierpnia 2009 r. (Dz. Urz. MON z 2009 r., nr 15 poz. 183) opublikowana w Wojskowym Wydawnictwie Specjalistycznym - sygn. WLOP 412/2009. Powyższa instrukcja powinna być zawarta w dokumentacji organizowanej formacji SWA.
§6 - Główny specjalista ds. wojskowych, zarządzania kryzysowego, obrony cywilnej Urzędu Miasta Lędziny zapewni:
- pomieszczenia do pracy DWA;
- środki łączności zgodnie z tabelą należności dla DWA;
- opracowanie i przekazanie jednostkom organizacyjnym SWA jednolitych wzorów planów działania;
- nadzór nad procesem powoływania jednostek organizacyjnych SWA, ich wyposażaniem w sprzęt oraz szkoleniem specjalistycznym.
- Szef obrony cywilnej miasta dokonuje aktualizacji zarządzeń w sprawie organizacji systemu wykrywania i alarmowania w gminie.
- Szef obrony cywilnej miasta oraz pracodawcy, na których nałożono zadania na rzecz systemu opracowują stosowne zarządzenia w sprawie utworzenia jednostek organizacyjnych SWA oraz zapewniają ich sformowanie, wyposażenie w sprzęt oraz szkolenie.
§7 - W celu systematycznego doskonalenia kadr systemu oraz sprawdzenia stanu technicznego infrastruktury systemu przeprowadza się treningi stałe:
- ćwiczenia systemu SWA w gminie - raz na dwa lata;
- głośne próby systemów alarmowych - 2 razy w roku.
- Terminy treningów oraz jednostki ćwiczące będą określane corocznie w wytycznych Burmistrza Miasta Lędziny - Szefa Obrony Cywilnej Miasta Lędziny do działania obrony cywilnej w mieście w danym roku.
§8 - W przypadku konieczności dokonania zmian w prowadzonej ewidencji dotyczącej jednostek organizacyjnych wchodzących w skład systemu SWA należy o powyższym fakcie każdorazowo obowiązkowo powiadomić głównego specjalistę ds. wojskowych, zarządzania kryzysowego, obrony cywilnej Urzędu Miasta Lędziny celem dokonania zmian w prowadzonej ewidencji dotyczącej SWA.
- W powiadomieniu, o którym mowa w ust. 1 należy podać:
- opis przyczyny zdjęcia ze stanu (np. likwidacji podmiotu, na bazie którego utworzono formacje);
- numer formacji wykreślonej ze stanu ewidencji;
- przedstawić, w miarę możliwości propozycję w zakresie ewentualnego utworzenia nowej formacji w miejsce formacji wykreślonej;
- pismo w powyższej sprawie szef obrony cywilnej miasta kierował będzie do wojewody śląskiego za pośrednictwem starosty bieruńsko-lędzińskiego.
- Z chwilą utworzenia nowej formacji SWA w miejsce wykreślonej należy zwrócić się do Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach o nadania nowego numeru ewidencyjnego oraz powiadomić o tym fakcie Wydział Zarządzania Kryzysowego, Spraw Obronnych i Zdrowia Starostwa Powiatowego w Bieruniu.
- Przestrzeganie przez jednostki administracji samorządowej poprawności postępowania w zakresie ww. zapisów jest elementem kontroli przeprowadzonych przez Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach.
§9 Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierza się głównemu specjaliście ds. wojskowych, zarządzania kryzysowego, obrony cywilnej Urzędu Miasta Lędziny. §10 Traci moc zarządzenie burmistrza miasta Lędziny nr 0050.319.2012 z dnia 4.06.2012 r. w sprawie organizacji Systemu wykrywania i alarmowania ludności w gminie Lędziny. §11 Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania. Załącznik można pobrać bezpośrednio ze strony w formacie PDF (65 KB). Załącznik można pobrać bezpośrednio ze strony w formacie PDF (60 KB). Powrót do pozostałych zarządzeń
|