 |
Zarządzenie nr 0050.441.2013 burmistrza miasta Lędziny - szefa Obrony Cywilnej gminy Lędziny - z dnia 7.01.2013 w sprawie organizacji i Systemu Wczesnego Ostrzegania o zagrożeniach (SWO) w gminie Lędziny Na podstawie art. 17 ust. 7 ustawy z dnia 21.11.1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 461 z późniejszymi zmianami), §3 pkt 2 i §4 pkt 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin (Dz. U. nr 96, poz. 850), §3 pkt 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002 roku w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin (Dz. U. nr 96, poz. 850) w związku z art. 19 ust. 2 oraz art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26.04.2007 roku o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. nr 89, poz. 590 z późniejszymi zmianami) oraz zarządzeniem nr 160/12 wojewody śląskiego z dn. 25 maja 2012 roku w sprawie organizacji i działania systemu wczesnego ostrzegania w województwie śląskim, zarządzam, co następuje: §1 W celu zapewnienia niezwłocznego uzyskiwania informacji o zdarzeniach zagrażających ludziom, ich mieniu oraz środowisku, utrzymania i monitorowania potencjalnych zagrożeń, szybkiego ostrzegania i alarmowania zagrożonej ludności tworzy się na terenie gminy Lędziny System Wczesnego Ostrzegania, zwany dalej "SWO". §2 SWO jest elementem powszechnego ostrzegania i alarmowania ludności o zagrożeniach. §3 SWO tworzy burmistrz gminy Lędziny, na potrzeby realizacji zadań systemu na administrowanym przez siebie terenie. §4 Zasady funkcjonowania SWO na terenie gminy Lędziny burmistrz gminy Lędziny uzgadnia ze starostą bieruńsko-lędzińskim. §5 - Do SWO włącza się jednostki organizacyjne administracji państwowej i samorządowej realizujące zadania na rzecz bezpieczeństwa, ochrony ludności i środowiska, ochotniczą straż pożarną, a także służby dyspozytorskie przedsiębiorstw, rozgłośnie radiowe oraz ośrodki telewizyjne.
- Włączenie jednostek organizacyjnych w skład SWO następuje na podstawie zarządzenia wydanego przez burmistrza gminy Lędziny. Nie zmienia ono służbowego podporządkowania i zakresu realizowanych przez te jednostki zadań.
§6 Funkcjonowanie jednostek wchodzących w skład SWO polega na wzajemnej wymianie informacji uzyskanych w toku własnej działalności, a mających bezpośredni lub pośredni związek z występowaniem zagrożeń dla ludności, mienia i środowiska, ich prognozowaniem, wykrywaniem i ostrzeganiem ludności. §7 - W skład SWO na szczeblu gminnym wchodzą jednostki organizacyjne wymienione w załączniku nr 1 do przedmiotowego zarządzenia.
- Dla zapewnienia sprawnego obiegu informacji ramach SWO zobowiązuję kierowników, dyrektorów instytucji wymienionych w ust. 1 niniejszego zarządzenia do przekazywania informacji o wykrytych zagrożeniach, zdarzeniach lub innych sytuacjach mogących mieć bezpośredni wpływ na stan bezpieczeństwa w gminie do sekretariatu burmistrza miasta Lędziny.
§8 Do głównych zadań jednostek organizacyjnych działających w ramach SWO należy w szczególności: - wykrywanie, rozpoznawanie i monitorowanie zagrożeń umożliwiające natychmiastowe stwierdzenie wzrostu poziomu zagrożenia;
- powiadomienie właściwych organów administracji publicznej o zagrożeniach;
- ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach oraz jej informowanie o sposobach postępowania, stosownie do rodzaju i zasięgu zaistniałych zagrożeń;
- zapewnienie obiegu informacji za pomocą dostępnych środków łączności;
- uruchamianie działań interwencyjnych (zabezpieczających i ochronnych).
§9 Ustala się następujące zasady wymiany informacji pomiędzy jednostkami SWO: - zakres przekazywania meldunków i informacji dotyczy zagrożeń sklasyfikowanych w siatce bezpieczeństwa Planu Zarządzania Kryzysowego gminy Lędziny;
- w celu zapewnienia przepływu informacji między gminnym SWO, a powiatowym SWO, gminne SWO współpracuje z powiatowym SWO;
- gminny SWO przekazuje jednostkom wchodzącym w skład gminnego SWO posiadane informacje, ostrzeżenia, komunikaty dotyczące zagrożeń wpływających na funkcjonowanie tych jednostek;
- jednostki gminnego SWO przesyłają niezwłocznie informacje uzyskane w ramach działania SWO oraz informacje o zagrożeniach ponadlokalnych. Za zagrożenia i zdarzenia ponadlokalne przyjmuje się:
- zdarzenia (niezależnie od skali) na terenie gminy, które mogą stwarzać zagrożenie:
- epidemiologiczne;
- epizootyczne;
- epifitozotyczne;
- radiacyjne;
- zakłócenia porządku prawnego - w wyniku konfliktu społecznego lub politycznego;
- terrorystyczne;
- zagrożenia występujące na obszarze wykraczającym poza granice gminy lub zagrożenia o dużej skali, gdy niezbędne jest włączenie się szczebla powiatowego do działań reagowania kryzysowego,
- zdarzenia powodujące konieczność udzielenia pomocy gminie dotkniętej skutkiem kryzysu,
- zdarzenia zagrażające funkcjonowaniu przedsiębiorstwom, instytucjom, infrastrukturze mającej strategiczne znaczenie dla gminy i powiatu,
- zdarzenia skutkujące dużą ilością osób poszkodowanych lub ofiar,
- zdarzenia skutkujące dużymi stratami materialnymi,
- informacje uzyskane w ramach działania gminnego SWO przekazywane są do powiatowego SWO;
- gminne SWO sprawdza i weryfikuje oraz analizuje i ocenia otrzymane informacje;
- gminne SWO w razie zaistniałej potrzeby współdziałają ze sobą w zakresie wymiany informacji o zagrożeniach i zdarzeniach oraz w zakresie ostrzegania i alarmowania ludności.
§10 Informacje należy przekazywać w oparciu o jeden z posiadanych środków łączności: - aplikację elektroniczna "e-CZK".
- pocztę elektroniczną.
- łączność telefoniczną - przewodową, komórkową.
- sieci radiowe wojewody śląskiego.
§11 - Przekazywanie informacji, ostrzeżeń i komunikatów pomiędzy jednostkami wchodzącymi w skład SWO na szczeblu gminnym odbywa się zgodnie z ustalonymi wzajemnie wzorami meldunków, z zastrzeżeniem ust. 2.
- Aplikacja informatyczna "e-CZK" jest podstawowym narzędziem do przekazywania informacji, ostrzeżeń i komunikatów, a także dokumentowania przebiegu zdarzeń kryzysowych pomiędzy SWO.
- W przypadku braku ustalonego wzoru meldunku lub w przypadku konieczności przekazywania informacji poza aplikacja "e-CZK", obowiązuje wzór meldunku określony w załączniku nr 2 do niniejszego zarządzenia.
- Wzór meldunku do przekazywania informacji ustalany jest z poszczególnymi uczestnikami SWO. W przypadku braku takiego ustalenia obowiązuje wzór meldunku określony w załączniku nr 2 do przedmiotowego zarządzenia.
§12 - Do ostrzegania i alarmowania ludności w ramach SWO należy wykorzystywać wszystkie dostępne środki, a w szczególności:
- komunikaty i ostrzeżenia nadawane przez regionalne i lokalne rozgłośnie radiowe lub telewizyjne;
- komunikaty przekazywane za pośrednictwem stałych urządzeń nagłaśniających, zwłaszcza w zakładach pracy oraz obiektach użyteczności publicznej;
- komunikaty przekazywane za pośrednictwem ruchomych urządzeń nagłaśniających;
- komunikaty i ostrzeżenia publikowane na stronach internetowych uczestników SWO;
- syreny alarmowe;
- systemy telekomunikacyjne (SMS, RDS).
- Sposób ostrzegania i alarmowania należy dobierać tak, aby był adekwatny do rodzaju i skali zagrożenia oraz zapewniał właściwy stopień zrozumienia dla mieszkańców.
§13 - Burmistrz miasta Lędziny zapewnia całodobowe funkcjonowanie SWO na administrowanym terenie.
- Do całodobowego przekazywania ostrzeżeń służy system SMS oraz poczta elektroniczna.
- Schemat obiegu informacji wraz z systemem przekazywania ostrzeżeń w ramach SWO stanowi załącznik nr 3 do niniejszego zarządzenia. Załącznik te w razie zaistniałych potrzeb podlega aktualizacji.
§14 Nadzór nad działaniem SWO sprawuje burmistrz miasta Lędziny. §15 Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierza się doradcy ds. wojskowych, zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej. §16 Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania. Załącznik można pobrać bezpośrednio ze strony w formacie PDF (57 KB). Załącznik można pobrać bezpośrednio ze strony w formacie PDF (52 KB). Załącznik można pobrać bezpośrednio ze strony w formacie PDF (62 KB). Powrót do pozostałych zarządzeń
|