 |
Zarządzenie nr 0050.319.2012 burmistrza miasta Lędziny - szefa Obrony Cywilnej gminy Lędziny - z dnia 4.06.2012 w sprawie organizacji i zasad działania systemu wykrywania i alarmowania (SWA) na terenie gminy Lędziny Na podstawie art. 17 ust. 6 i ust. 7 ustawy z dnia 21.11.1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r. nr 81, poz. 461), §3 pkt 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin (Dz. U. nr 96, poz. 850) w związku z wytycznymi szefa Obrony Cywilnej Kraju z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie ogólnych zasad przygotowania i zapewnienia działania systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach w województwach, powiatach i gminach oraz zarządzeniem nr 419/11 wojewody śląskiego - szefa Obrony Cywilnej województwa z dnia 19 grudnia 2011 r. w sprawie organizacji i zasad działania systemu wykrywania i alarmowania, zarządzam, co następuje: §1 - W celu wykonywania zadań związanych z powszechnym systemem ostrzegania i alarmowania ludności o zagrożeniach na terenie gminy Lędziny ustala się organizacje i zasady działania systemu wykrywania i alarmowania, zwanego dalej "SWA".
- Powszechne ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach obejmuje funkcjonujący w czasie pokoju system wczesnego ostrzegania o zagrożeniach (SWO), a także system wykrywania i alarmowania (SWA), pozostałe systemy wykrywania skażeń i alarmowania wchodzące w skład Krajowego Systemu Wykrywania Skażeń i Alarmowania oraz system powszechnego ostrzegania wojsk i ludności cywilnej o zagrożeniu uderzeniami z powietrza, które funkcjonuje lub jest uruchamiane i rozwijane w celu zapobieżenia skutkom katastrofy naturalnej, awarii technicznej lub działań terrorystycznych, w przypadku wprowadzenia stanu nadzwyczajnego w szczególności stanu klęski żywiołowej, a także w przypadku przeprowadzenia ćwiczeń i treningów.
- SWA organizuje burmistrz miasta Lędziny - szef Obrony Cywilnej gminy - na potrzeby realizacji zadań związanych z informowaniem, ostrzeganiem oraz alarmowaniem ludności w sytuacji zagrożenia występującego na obszarze gminy.
- Całkowite lub częściowe rozwinięcie SWA na terenie gminy Lędziny następuje na podstawie zarządzenia szefa Obrony Cywilnej gminy.
§2 - Jednostkami organizacyjnymi SWA są formacje obrony cywilnej wymienione w "Wykazie jednostek organizacyjnych systemu wykrywania i alarmowania" stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia, powołane przez właściwe organy obrony cywilnej na postawie art. 138 ust. 3 ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej.
- Jednostki organizacyjne SWA dzielą się na:
- jednostki organizacyjne wykrywania zagrożeń i alarmowania,
- jednostki organizacyjne zbierania i przetwarzania informacji oraz alarmowania.
- Struktury organizacyjne jednostek, o których mowa w ust. 2 określa załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia.
- W skład SWA włącza się również podmioty tworzące SWA wymienione w zarządzeniu Burmistrza Miasta Lędziny - Szefa Obrony Cywilnej Gminy w sprawie organizacji systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach oraz zakłady pracy (instytucje), w których nie powołano formacji wykrywania i alarmowania, ale których służby dyżurne na zasadzie współdziałania z gminnymi elementami SWA będą przekazywać informacje o nadzwyczajnych zagrożeniach, w tym:
- zakłady, obiekty, które w przypadku awarii mogą stanowić źródło zagrożenia dla ludzi lub środowiska,
- jednostki organizacyjne, których statutowa działalność przewiduje wykonywanie takich czynności - w zakresie ustalonym przez właściwe terenowo organy administracji publicznej / organy obrony cywilnej.
- Włączenie jednostek lub instytucji do SWA na podstawie wydanych przez szefów obrony cywilnej zarządzeń w sprawie tworzenia i funkcjonowania na danym terenie SWA i SWO nie zmienia ich służbowego podporządkowania i zadań.
- Szefowie obrony cywilnej sprawują nadzór nad opracowaniem i aktualizacją niezbędnej dokumentacji dla SWA, ich wyposażeniem w sprzęt specjalistyczny oraz szkoleniem.
- Do podstawowych zadań jednostek, o których mowa w ust. 2 pkt 1 należy w szczególności:
- wykrywanie niebezpiecznych dla ludzi emisji do środowiska substancji promieniotwórczych i niebezpiecznych substancji chemicznych oraz uderzeń bronią masowego rażenia i środkami zapalającymi, skażeń i zakażeń,
- rozpoznawanie zagrożeń promieniotwórczych, chemicznych, zakażeń biologicznych, określanie dawek napromieniowania, wykrywanie innych nadzwyczajnych zagrożeń oraz oznaczanie stref niebezpiecznych,
- określanie warunków meteorologicznych w przyziemnych warstwach atmosfery,
- pobieranie próbek i określanie stopnia skażenia produktów żywnościowych, płodów rolnych, roślinności, pasz, wody pitnej i wód powierzchniowych oraz gleby i powietrza,
- przekazywanie danych z rozpoznania do jednostek zbierania i przetwarzania informacji oraz alarmowania,
- przekazywanie komunikatów, ostrzeżeń i sygnałów alarmowych dla ludności, instytucji i podmiotów gospodarczych.
- Do podstawowych zadań jednostek, o których mowa w ust. 2 pkt 2 należy w szczególności:
- zbierania i opracowanie danych o skażeniach i zakażeniach, napromieniowaniu, uderzeniach bronią masowego rażenia i innych nadzwyczajnych zagrożeniach oraz warunkach atmosferycznych,
- określanie skali skutków skażeń i zakażeń, napromieniowania, uderzeń bronią masowego rażenia i środkami zapalającymi oraz innych nadzwyczajnych zagrożeń,
- przekazywanie komunikatów, ostrzeżeń i sygnałów alarmowych dla ludności, instytucji i podmiotów gospodarczych,
- opracowanie meldunków, wniosków i propozycji dla właściwych organów obrony cywilnej,
- przekazywanie danych o skażeniach i zakażeniach, napromieniowaniu, uderzeniach bronią masowego rażenia i innych nadzwyczajnych zagrożeniach do jednostek nadrzędnych i współdziałających,
- współpraca z Systemem Wykrywania Skażeń Sił Zbrojnych RP.
§3 Obszary odpowiedzialności jednostek organizacyjnych SWA ustala się wg podziału terytorialnego. §4 W celu zapewnienia sprawnego rozwinięcia i funkcjonowania systemu ustala się następujące zasady działania SWA: - SWA osiąga pełną gotowość do działania przez rozwinięcie jednostek organizacyjnych w miejscu formowania,
- formacje obrony cywilnej wchodzące w skład SWA działają na podstawie planów działania opracowanych przez komendantów tych formacji,
- plany o których mowa w pkt. 2 zatwierdzają właściwi szefowie obrony cywilnej, po uzgodnieniu ze szczeblem nadrzędny,
- w stanie stałej gotowości obronnej państwa terenowe organy obrony cywilnej, a także pracodawcy tworzący formacje obrony cywilnej wchodzące w skład systemu wykrywania i alarmowania (jako formacje o wyższym stopniu gotowości do działania) zobowiązani są do:
- utrzymania stopnia ukompletowania formacji:
- stanów osobowych, sprzętu i materiałów oraz wyposażenia indywidualnego nie mniej niż 90%,
- sprzętu pobieranego z gospodarki (w poszczególnych grupach specjalistycznych) nie mniej niż 50% przy stanie do trzech jednostek sprzętu i 75% przy stanie wyższym niż trzy jednostki w stosunku do tabel należności,
- utrzymania nie mniej niż 50% stanów osobowych w gotowości do działania w czasie 4-6 godzin od pozyskania sygnału,
- zapewnienie osiągnięcia pełnej gotowości do działania przez min. 90% stanu osobowego w czasie 12-16 godzin od przekazania sygnału,
- aktualizowania planów działania poszczególnych formacji.
§5 - Ustala się następujące zasady przekazywania informacji w systemie wykrywania i alarmowania dla jednostek nadrzędnych, podległych i współdziałających:
- natychmiast na hasło "POWIETRZE" przekazuje się następujące informacje:
- o wykryciu wybuchu jądrowego,
- o wykryciu skażenia promieniotwórczego - natychmiast po wzroście mocy dawki tła promieniowania gamma powyżej dwukrotnej wartości oraz ponownym jej wzroście o dowolną wartość,
- o wykryciu skażeń chemicznych - natychmiast po zaobserwowaniu użycia bojowych środków trujących (BST) lub wyzwoleniu niebezpiecznych materiałów chemicznych (NMCH) i określeniu kierunku przesuwania się obłoku skażonego powietrza oraz określeniu rodzaju środka lub materiału i ewentualnej granicy terenu skażonego (zasięgu obłoku skażonego powietrza),
- o wykryciu innych zagrożeń - określając rodzaj zagrożenia,
- okresowo przekazuje się informacje dotyczące pomiarów mocy dawki promieniowania gamma, kontroli napromieniowania ludności, skażenia komponentów środowiska i żywności oraz warunków meteorologicznych. Częstotliwość przekazywanych okresowo informacji określam się wg odrębnych ustaleń,
- treść przekazywanych informacji przechowuje się na nośnikach trwałych (taśmy magnetofonowe, dyskietki komputerowe, dzienniki działania itp.).
- W celu zapewnienia sprawnego obiegu informacji wykorzystuje się:
- radiową sieć ostrzegania 31 ODN do odbioru komunikatów w PODA sygnałów o zagrożeniu uderzeniami z powietrza, skażeniami i zakażeniami,
- radiotelefoniczne sieci kierowania wojewody śląskiego:
- radiowego sterowania systemami alarmowania (RSWS 2000/3000 i DSP-50),
- przekazywania meldunków i informacji w relacjach WODA-PODA - dwa,
- przekazywania meldunków i informacji w relacjach WODA-PODA - dwa,
- telekomunikacyjną sieć użytku publicznego do:
- bezpośredniej łączności przewodowej relacji WODA-PODA - dwa - dwz,
- bezpośredniego sterowania systemami alarmowymi miast.
- Szef Obrony Cywilnej gminy Lędziny odpowiedzialny jest za zapewnienie łączności radiotelefonicznej i telefonicznej dla potrzeb działających jednostek organizacyjnych systemu - w oparciu o sprzęt przewidziany w tabelach należności, określonych w wytycznych wojewody śląskiego - szefa Obrony Cywilnej województwa z dnia 16 stycznia 2008 r. w sprawie rodzaju formacji obrony cywilnej tworzonych na terenie województwa śląskiego, ich struktur organizacyjnych, czasów osiągania gotowości do działania oraz zadań i wyposażenia.
§6 - Ustala się ogólne zasady ostrzegania i alarmowania:
- do powszechnego ostrzegania i alarmowania stosuje się rodzaje alarmów, treści komunikatów ostrzegawczych, sygnały alarmowe i sposób ich ogłaszania określony w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 października 2006 r. w sprawie systemów wykrywania skażeń i właściwości organów w tych sprawach (Dz. U. nr 191, poz. 1415),
- do ogłaszania alarmu o skażeniach, akustycznym sygnałem alarmowym stosuje się modulowany dźwięk syreny nadawany przez czas 3 (trzech) minut,
- za upowszechnianie sygnału wśród ludności czyni się odpowiedzialnym burmistrza miasta Lędziny - szefa Obrony Cywilnej gminy,
- przekazywanie informacji o zagrożeniach, komunikatów ostrzegawczych i sygnałów alarmowych odbywa się w pierwszej kolejności za pośrednictwem dostępnych środków łączności oraz środków masowego przekazu,
- dopuszcza się przekazywanie ostrzeżeń i alarmowanie ludności w sposób zwyczajowo przyjęty na danym terenie,
- organy administracji publicznej oraz inni dysponenci systemów lub środków łączności zapewniają możliwość ich wykorzystania na potrzeby przekazywania informacji o zagrożeniach i alarmowania,
- za stworzenie warunków do działania oraz przygotowanie urządzeń do działań alarmowych odpowiada organ administracji publicznej w zakresie swojej właściwości terytorialnej.
- Do ostrzegania i alarmowania ludności wykorzystuje się:
- scentralizowane systemy alarmowe - przewodowe i bezprzewodowe,
- pojedyncze systemy alarmowe,
- urządzenia nagłaśniające na pojazdach.
- W przypadku zakłóceń lub uszkodzeń w sieciach radiotelefonicznych kierowania wojewody śląskiego i telekomunikacyjnej sieci użytku publicznego należy wykorzystywać do przekazywania sygnałów alarmowych i informacji o zagrożeniach wewnętrzne sieci radiotelefoniczne i telefoniczne Państwowej Straży Pożarnej lub Policji oraz innych dysponentów systemów i środków łączności.
- zasady i tryb przygotowania podmiotów do powszechnego ostrzegania wojsk oraz ludności cywilnej o zagrożeniu uderzeniami z powietrza określa "Instrukcja funkcjonowania systemu powszechnego ostrzegania wojsk oraz ludności cywilnej o zagrożeniach uderzeniami z powietrza", wprowadzona decyzją nr 286?MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 sierpnia 2009 r. (Dz. Urz. MON z 2009 r. nr 15, poz. 183) publikowana w Wojskowym Wydawnictwie Specjalistycznym - syg. WLOP 412/2009. Powyższa instrukcja powinna być zawarta w dokumentacji organizowanej formacji SWA.
§7 - Doradca ds. wojskowych, zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej Urzędu Miasta w Lędzinach zapewni, opracuje oraz dokona:
- pomieszczania do pracy Gminnego Ośrodka Analizy Danych i Alarmowania,
- środki łączności zgodnie z tabelą należności dla jednostek o których mowa w §2 ust. 1 zarządzenia,
- opracuje im przekaże jednostkom organizacyjnym SWA jednolitych wzorów planów działania,
- nadzór nad procesem powoływania jednostek organizacyjnych SWA, ich wyposażeniem w sprzęt oraz szkoleniem specjalistycznym,
- aktualizacji zarządzeń w sprawie organizacji systemu wykrywania i alarmowania,
- opracuje zarządzenie w sprawie utworzenia jednostek organizacyjnych SWA oraz zapewni ich sformowanie, wyposażenie w sprzęt oraz szkolenie.
§8 - W celu systematycznego doskonalenia kadr systemu oraz sprawdzenia stanu technicznego infrastruktury systemu przeprowadza się treningi stałe:
- ćwiczenie systemu SWA w gminie - raz na dwa lata,
- trening prognozowania skażeń wg normy STP 45 - kwartalnie,
- trening nasłuchu sygnałów o zagrożeniu uderzeniami z powietrza - miesięcznie,
- głośne próby systemów alarmowych - 2 razy w roku.
- Terminy treningów oraz jednostki ćwiczące będą określane corocznie w wytycznych burmistrza gminy Lędziny - szefa Obrony Cywilnej gminy do działania obrony cywilnej w gminie w danym roku kalendarzowym.
§9 - W przypadku konieczności dokonania zmian w prowadzonej ewidencji dotyczącej jednostek organizacyjnych wchodzących w skład systemu SWA należy o powyższym fakcie każdorazowo powiadomić UM w Lędzinach celem dokonania zmian w prowadzonej ewidencji dotyczącej SWA.
- W powiadomieniu o którym mowa w ust. 1 należy podać:
- opis przyczyny zdjęcia ze stanu (likwidacji podmiotu, na bazie którego utworzono formacje),
- nr formacji wykreślonej ze stanu ewidencji,
- w miarę możliwości przedstawić propozycje w zakresie ewentualnego utworzenia nowej formacji w miejsce formacji wykreślonej,
- pismo w przedmiotowej sprawie kierowane będzie za pośrednictwem burmistrza gminy Lędziny do starosty bieruńsko-lędzińskiego.
- Z chwilą utworzenia nowej formacji SWA w miejsce wykreślonej należy zwrócić się do Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach o nadanie nowego numeru ewidencyjnego oraz powiadomić o tym fakcie UM w Lędzinach.
- Przestrzeganie poprawności postępowania w tym zakresie będzie elementem kontroli przeprowadzanych przez Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach.
§10 Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierza się doradcy ds. wojskowych, zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej Urzędu Miasta w Lędzinach. §11 Traci moc zarządzenie nr 0050.229.2011 burmistrza miasta Lędziny - szefa Obrony Cywilnej gminy Lędziny z dnia 5.12.2011 roku w sprawie utworzenia formacji obrony cywilnej na terenie gminy Lędziny. §12 Niniejsze zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania. Załącznik można pobrać bezpośrednio ze strony w formacie PDF (59 KB). Załącznik można pobrać bezpośrednio ze strony w formacie PDF (65 KB). Załącznik można pobrać bezpośrednio ze strony w formacie PDF (66 KB). Powrót do pozostałych zarządzeń
|