 |
Zarządzenie nr 0152/17/10 burmistrza miasta Lędziny z dnia 18.05.2010 w sprawie kontroli zarządczej Na podstawie art. 69 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27.08.2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 roku, nr 157, poz. 1240 ze zm.), zarządzam, co następuje: Rozdział 1 Przepisy ogólne §1 - Zarządzenie określa:
- cele i zadania kontroli zarządczej,
- elementy systemu kontroli zarządczej,
- zakres kontroli finansowej.
- Postanowienia niniejszego zarządzenia mają zastosowanie do wszystkich wewnętrznych komórek organizacyjnych Urzędu Miasta Lędziny.
- Zakres zadań oraz struktura organizacyjna wewnętrznych komórek organizacyjnych Urzędu Miasta jest określona w Regulaminie Organizacyjnym Urzędu Miasta Lędziny.
§2 Ilekroć jest mowa o: - wewnętrznej komórce organizacyjnej - oznacza to wszystkie referaty, wydziały, samodzielne stanowiska, których szczegółowy zakres działania określa Regulamin Organizacyjny Urzędu Miasta Lędziny,
- stanowiskach funkcyjnych - oznacza to naczelników, zastępców naczelników wydziałów, kierowników referatów lub biur lub innych pracowników zatrudnionych na kierowniczych stanowiskach urzędniczych, w tym Skarbnika i Sekretarza Miasta,
- kierowniku - oznacza to Burmistrza Miasta.
Rozdział 2 Organizacja kontroli zarządczej §3 Kontrola zarządcza to ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy - opracowany w celu dostarczenia racjonalnego zapewnienia co do realizacji celów w następujących obszarach: - zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi,
- skuteczności i efektywności działania,
- wiarygodności sprawozdań,
- ochrony zasobów,
- przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania,
- efektywności i skuteczności przepływu informacji,
- zarządzania ryzykiem.
§4 System kontroli zarządczej w Urzędzie Miasta Lędziny jest to zintegrowany zbiór elementów i czynności kontrolnych obejmujący: - samokontrolę,
- kontrolę funkcjonalną,
- kontrolę instytucjonalną.
§5 - Istotą wspólną czynności kontrolnych jest szczegółowe zbadanie stanu faktycznego i porównanie go z obowiązującą dla niego normą, oraz ustalenie odchyleń od tej normy.
- W trakcie czynności kontrolnych ocena badanego stanu faktycznego powinna odbywać się według kryteriów, do których zalicza się:
- poprawność organizacyjną komórki lub stanowiska pracy z punktu widzenia realizowanych celów (kompetencje, sprawność, prawidłowość i efektywność przyjętych rozwiązań organizacyjnych i kierunków działania, a także doboru środków w celu wykonania założonych zadań),
- legalność, czyli zgodność z obowiązującymi przepisami i normami prawnymi,
- gospodarność - ocena kontrolowanych zjawisk, procesów gospodarczych i finansowych z punktu widzenia racjonalności, efektywności i celowości podejmowanych decyzji, a następnie ich realizacji: gospodarowanie aktywami jednostki, które umożliwią uzyskanie przy najniższych nakładach (w danych warunkach) optymalnych efektów,
- celowość - zapewniająca eliminacje działań niekorzystnych i zbędnych z punktu widzenia interesów jednostki, realizuje się przez sprawdzenie, czy środki finansowe zostały wydatkowane zgodnie z przeznaczeniem określonym w planie finansowym,
- rzetelność - zgodność dokumentacji ze stanem faktycznym.
§6 - Do samokontroli zobowiązani są wszyscy pracownicy zatrudnieni w Urzędzie Miasta bez względu na zajmowane stanowisko i rodzaj wykonywanej pracy.
- Samokontrola polega na kontroli prawidłowości wykonywania własnej pracy przez pracowników w oparciu o obowiązujące przepisy prawa i obowiązki wynikające z posiadanego zakresu czynności służbowych, z uwzględnieniem postanowień niniejszego zarządzenia. Kontrola realizowana jest w ramach powierzonych obowiązków służbowych w toku codziennego wykonywania zadań.
- W przypadku ujawnienia nieprawidłowości, pracownik dokonujący samokontroli, jest zobowiązany:
- podjąć niezbędne działania zmierzające do usunięcia nieprawidłowości,
- niezwłocznie poinformować przełożonego o ujawnionych nieprawidłowościach.
- Przełożony, który został poinformowany o ujawnionych nieprawidłowościach, zobowiązany jest niezwłocznie podjąć decyzję w sprawie dalszego toku postępowania w odniesieniu do ujawnionych nieprawidłowości.
§7 Kontrola funkcjonalna wykonywana jest przez pracowników zatrudnionych na stanowiskach funkcyjnych oraz na innych stanowiskach biorących udział w realizacji określonych zadań, operacji, procesów, itp., których obowiązki wykonywania kontroli funkcjonalnej zostały określone w zakresach czynności służbowych, bądź którzy do wykonywania tej kontroli zostali zobligowani na podstawie innych przepisów. Cel, zadania oraz elementy kontroli funkcjonalnej określa niniejsze zarządzenie. §8 - Kontrola instytucjonalna przeprowadzana jest przez:
- komórkę ds. audytu wewnętrznego i kontroli,
- komórki organizacyjne w zakresie właściwości kompetencyjnej w ramach działań poszczególnych wydziałów i referatów,
- zespoły kontrolne (zadaniowe) powołane na podstawie zarządzenia Burmistrza Miasta w oparciu o par. 8 pkt 2 i 3 Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta Lędziny.
- Cel, zasady i tryb przeprowadzania kontroli instytucjonalnej określa odrębne zarządzenie.
Rozdział 3 Charakter i rodzaje kontroli zarządczej §9 - Charakter mechanizmów kontrolnych:
- zapobiegawczy - w celu zapobiegania występowaniu niepożądanych zjawisk,
- wykrywający - w celu wykrycia i skorygowania niepożądanych zjawisk, które już wystąpiły,
- dyrektywny - w celu spowodowania lub pobudzenia wystąpienia pożądanego zjawiska.
- W przypadku, gdy mechanizmy określone w ust. 1 nie występują, lub zastosowanie ich jest zbyt kosztowne w stosunku do uzyskiwanych korzyści, należy zastosować mechanizmy kontrolne kompensujące - łagodzące.
§10 Rodzaje kontroli zarządczej: - zwrotna - dostarcza informacji na temat zakończonej działalności. Umożliwia udoskonalenie działania w przyszłości poprzez naukę na dawnych błędach,
- równoległa - koryguje bieżące procesy. Monitoruje działalność w czasie rzeczywistym, aby nie dopuścić do znacznych odchyleń od standardów,
- wyprzedzająca - przewiduje problemy i im zapobiega.
Rozdział 4 System kontroli zarządczej §11 Kontrola zarządcza składa się z pięciu wzajemnie powiązanych elementów: - środowiska wewnętrznego,
- zarządzania ryzykiem,
- czynności/mechanizmy kontrolne,
- informacja i komunikacja,
- monitoring i ocena.
§12 - Środowisko kontroli - odzwierciedla postawę oraz rzeczywiste działania najwyższego kierownictwa w odniesieniu do znaczenia kontroli w organizacji. Nadaje ton organizacji oraz wpływa na świadomość personelu. Zapewnia dyscyplinę i strukturę umożliwiającą realizację podstawowych celów kontroli wewnętrznej.
- Kierownik jednostki oraz pracownicy wykonując powierzone im zadania i obowiązki, kierują się osobistą i zawodową uczciwością. Kierownik jednostki poprzez przykład i codzienne decyzje wspiera i promuje przyjęte wartości etyczne oraz osobistą i zawodową uczciwość pracowników.
- Pracownicy posiadają taki poziom wiedzy, umiejętności i doświadczenia, który pozwala im na skuteczne i efektywne wypełnianie powierzonych zadań i obowiązków, a także rozumieć znaczenie systemu kontroli zarządczej.
- Proces zatrudniania prowadzony jest w taki sposób, który zapewnia wybór najlepszego kandydata na dane stanowisko pracy.
- Kierownik jednostki zapewnia rozwijanie kompetencji zawodowych przez pracowników jednostki.
- Zakres zadań, uprawnień i odpowiedzialności poszczególnych komórek organizacyjnych oraz zakres sprawozdawczości jest określony w formie pisemnej w sposób przejrzysty i spójny.
- Każdemu pracownikowi został przedstawiony na piśmie zakres jego obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności.
- Zakres, o którym mowa w ust. 7 jest precyzyjnie określony oraz odpowiedni do wagi podejmowanych decyzji i ryzyka z nimi związanego.
- Pracownicy na stanowiskach funkcyjnych są zobowiązani do zidentyfikowania zadań, przy wykonywaniu których pracownicy mogą być szczególnie podatni na wpływy szkodliwe dla gospodarki finansowej lub wizerunku jednostki oraz ustanowienia środków zaradczych.
- Zestawienie zadań wrażliwych oraz mechanizmów kompensujących winno być określone w formie pisemnej. Pracownicy winni być zapoznani z niniejszym zestawieniem.
§13 - Zarządzanie ryzykiem - opiera się na zestawie wzajemnie uzupełniających się celów, o których mowa w §3, połączonych ze sobą na wszystkich szczeblach organizacji. Obejmuje rozpoznanie i analizę zewnętrznych i wewnętrznych ryzyk zagrażających realizacji celów na szczeblu danej działalności, jaki i całej organizacji.
- Kierownictwo oraz pracownicy zatrudnieni na stanowiskach funkcyjnych systematycznie, nie rzadziej niż raz w roku, dokonują identyfikacji zewnętrznego i wewnętrznego ryzyka związanego z poszczególnymi celami i zadaniami.
- Zidentyfikowane ryzyka poddawane są analizie mającej na celu określenie możliwych skutków i prawdopodobieństwa wystąpienia danego ryzyka. Kierownik lub upoważnieni pracownicy określają akceptowany poziom ryzyka.
- Wobec zidentyfikowanych ryzyk określa się rodzaj możliwych reakcji (tolerowanie, przeniesienie, wycofanie się, działanie). Kierownik lub upoważnieni pracownicy określają działania, które należy podjąć w celu zmniejszenia danego ryzyka do akceptowanego poziomu.
- Koordynatorem działań określonych w pkt 1-4 jest audytor wewnętrzny.
§14 - Czynności/mechanizmy kontrolne - zasady i procedury, przy pomocy których zapewnia się realizację wytycznych kierownictwa w odpowiedzi na ryzyko zagrażające realizacji celów. Bez względu na to, czy są wykonywane automatycznie, czy ręcznie, mają różne cele i są stosowane na wszystkich szczeblach i funkcjach w organizacji.
- Skuteczne mechanizmy kontrolne powinny być:
- na czas - wykrycie powinno pozwolić na wczesną korektę odchyleń,
- oszczędne - kontrole powinny dawać racjonalne zapewnienie osiągnięcia oczekiwanych wyników, z uwzględnieniem analizy kosztów-korzyści,
- dobrze umiejscowione - punkty kontrolne powinny się znajdować tam, gdzie jest najbardziej prawdopodobne, że pomiary pozwolą wykryć krytyczne odchylenia od celów organizacji,
- elastyczne - kontrole powinny uwzględniać zmiany operacyjne,
- odpowiednie - powinny odpowiadać potrzebom kierownictwa i powinny być dopasowane do struktury organizacyjnej. Muszą rzetelnie odzwierciedlać wydarzenia, do pomiaru których zostały zaprojektowane,
- spójne z odpowiedzialnością - ustanawiają odpowiedzialność za wyniki,
- zdolne identyfikować przyczyny - korekta jest bardziej prawdopodobna, jeśli została zaplanowana jako odpowiedź na znane potencjalne przyczyny.
§15 - Informacja i komunikacja - należy zidentyfikować, zebrać i przekazać istotne zewnętrzne lub wewnętrzne informacje w odpowiednim czasie i we właściwy sposób.
- System informacyjny może być formalny lub nieformalny. Wykorzystuje on informacje wewnętrzne i zewnętrzne w celu generowania sprawozdań finansowych, operacyjnych i zgodności.
- Informacja powinna być odpowiednia, na czas, aktualna, dokładna i dostępna.
- Przekazywanie informacji (komunikacja) w Urzędzie Miasta umożliwia wykonywanie obowiązków związanych ze sprawozdawczością finansową, operacjami i zgodnością.
§16 - Monitoring jest to proces oceny jakości działania systemu w określonym czasie.
- Kierownik jednostki w ramach wykonywania bieżących obowiązków monitoruje skuteczność kontroli zarządczej i jego poszczególnych elementów.
- Do bieżącej oceny funkcjonowania kontroli zarządczej zobowiązani są także inni pracownicy na stanowiskach funkcyjnych, a zidentyfikowane problemy są na bieżąco rozwiązywane.
- Co najmniej raz w roku przeprowadzana jest samoocena systemu kontroli zarządczej przez pracowników na stanowiskach funkcyjnych, której wyniki winny zostać udokumentowane.
- W Urzędzie Miasta Lędziny prowadzona jest również obiektywna i niezależna ocena systemu kontroli zarządczej przez audytora wewnętrznego. Sposób i zakres określa Regulamin audytu wewnętrznego oraz Księga procedur audytu wewnętrznego.
- Ważnym elementem monitoringu jest funkcjonujący w Urzędzie system zarządzania jakością ISO 9001:2008.
Rozdział 5 Kontrola finansowa §17 Kontrola finansowa, jako cześć systemu kontroli zarządczej obejmuje: - zapewnienie przestrzegania procedur kontroli oraz przeprowadzenie wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków,
- badanie i porównanie stanu faktycznego ze stanem wymaganym, pobierania i gromadzenia środków publicznych, dokonywanie wydatków ze środków publicznych, udzielania zamówień publicznych oraz zwrotu środków publicznych,
- prowadzenie gospodarki finansowej oraz stosowanie procedur kontroli, o których mowa w pkt 1.
§18 - Merytoryczne kwestie z zakresu gospodarki finansowej w formie procedur kontroli są uregulowane odrębnymi przepisami wewnętrznymi.
- Procedury kontroli zawarte w §18 ust. 1 stanowią podstawę badania w trakcie trwania czynności kontrolnych, zgodności stanu faktycznego operacji finansowych z zawartymi w ich wyznaczeniem.
§19 W przypadku ujawnienia nieprawidłowości dotyczących procesu gospodarki finansowej pracownik jest zobowiązany do podjęcia działań, o których mowa w §6 ust. 3 i 4 regulaminu. Rozdział 6 Postanowienia końcowe §20 W przypadku stwierdzenia możliwości usprawnienia procedur ustalonych niniejszym zarządzeniem, wnioski w tej sprawie należy składać u Sekretarza Miasta. §21 Zobowiązuje się naczelników wydziałów, kierowników referatów do zapoznania podległych im pracowników z treścią niniejszego zarządzenia. §22 Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania. Powrót do pozostałych zarządzeń
|