 |
Uchwała nr XV/94/15 Rady Miasta Lędziny z dnia 27.08.2015 w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości w ramach pomocy de minimis dla przedsiębiorców realizujących nowe inwestycje na terenie miasta Lędziny Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 8, art. 40 ust. 1 i art. 42 ustawy z dnia 8.03.1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2013, poz. 594 z późn. zm.) oraz art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 89 z późn. zm.), w związku z art. 7 ust. 4 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013 r.), po przeprowadzeniu konsultacji społecznych, Rada Miasta uchwala: §1 - Przedsiębiorca może uzyskać pomoc w formie zwolnienia w podatku od nieruchomości, jeśli wartość tej pomocy brutto łącznie z wartością innej pomocy de minimis, otrzymanej w okresie bieżącym i dwóch poprzednich latach podatkowych nie przekroczy kwoty 200 000 euro.
- Pomoc de minimis udzielana będzie zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu UE do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L nr 352 z 24.12.2013 r. str. 2).
§2 - Zwalnia się z podatku od nieruchomości w ramach pomocy de minimis:
- grunty,
- budynki,
- budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej przez przedsiębiorców, którzy zrealizują na terenie gminy Lędziny nowe inwestycje, które spełnią łącznie niżej wymienione warunki:
- przed rozpoczęciem inwestycji należy zgłosić organowi podatkowemu zamiar skorzystania ze zwolnienia z podatku od nieruchomości na formularzu stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszej uchwały,
- za datę rozpoczęcia inwestycji uznaje się datę uzyskania pozwolenia na budowę lub datę zawarcia aktu notarialnego zakupu nieruchomości;
- za datę zakończenia inwestycji uznaje się datę uzyskania zezwolenia na jej użytkowanie;
- budynki i budowle są nowo wybudowane lub zakupione na rynku pierwotnym;
- zakończono inwestycję w terminie trzech lat od daty zgłoszenia;
- zwolnienie do 200 tys. euro w okresie trzech lat kalendarzowych dla nowo wybudowanych budynków lub budowli przysługuje od 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona albo rozpoczęto użytkowanie obiektu.
- Zakończenie inwestycji lub rozpoczęcie jej użytkowania winno być potwierdzone stosownym zezwoleniem wydanym przez Starostwo Powiatowe w Bieruniu lub inne organy właściwe dla danej specyfiki prowadzonej działalności.
- Zwolnienie zakupionych na rynku pierwotnym budynków lub budowli przysługuje od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zgłoszono zakończenie inwestycji.
§3 - Ilekroć w uchwale jest mowa o:
- zwolnieniu z podatku – należy przez to rozumieć zwolnienie z podatku od nieruchomości budynków, budowli lub ich części będących własnością przedsiębiorcy oraz nową inwestycją,
- nowej inwestycji- należy przez to rozumieć inwestycję w środki trwałe polegające na utworzeniu nowego lub rozbudowie istniejącego przedsiębiorstwa , w wyniku której nastąpił przyrost powierzchni użytkowej zajętej na działalność gospodarczą lub przyrost wartości budowli,
- beneficjencie pomocy - należy przez to rozumieć podmiot prowadzący działalność gospodarczą bez względu na formę organizacyjno-prawną oraz sposób finansowania, który otrzymał pomoc de minimis.
§4 - Podatnik ubiegający się o zwolnienie od podatku od nieruchomości zobowiązany jest do:
- zrealizowania na terenie gminy Lędziny nowej inwestycji;
- zgłoszenia organowi podatkowemu - burmistrzowi miasta Lędziny, zamiaru realizacji nowej inwestycji na formularzu stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszej uchwały;
- złożenia deklaracji o utrzymaniu nowej inwestycji przez okres co najmniej trzech lat po okresie wykorzystania zwolnienia w ramach niniejszej uchwały;
- złożenia kopii zaświadczeń o pomocy de minimis otrzymanej w ciągu bieżącego roku podatkowego oraz dwóch poprzednich lat podatkowych lub oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy oraz zaświadczeń/ oświadczeń o pomocy de minimis w rolnictwie i rybołóstwie, jakie otrzymały w roku w którym ubiegają się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie,
- złożenia informacji na formularzu stanowiącym załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. 2010, nr 53, poz. 311 z późniejszymi zmianami);
- złożenia oświadczenia, iż przedsiębiorca nie podlega wyłączeniom wynikającym z art. 1 ust. 1 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013;
- kopii dokumentów potwierdzających datę rozpoczęcia i zakończenia inwestycji.
- Przedsiębiorca, który spełni wszystkie określone powyżej wymagania oraz dopełni wszelkich niezbędnych czynności formalnych poprzez złożenie niezbędnej dokumentacji, otrzymuje w ramach pomocy de minimis zwolnienie z podatku od nieruchomości do wysokości 200 000 euro w ciągu trzech lat kalendarzowych.
- Całkowita wielkość pomocy udzielanej podmiotowi gospodarczemu działającemu w sektorze drogowego transportu towarów przez okres trzech lat podatkowych nie może przekroczyć kwoty 100 000 euro.
§5 - Organ podatkowy ma prawo do przeprowadzania kontroli w zakresie przestrzegania przez przedsiębiorcę warunków udzielenia zwolnienia z podatku od nieruchomości i obowiązków zawartych w uchwale, w tym także sprawdzania zgodności ze stanem faktycznym dokumentów i informacji składanych przez przedsiębiorców.
- Przedsiębiorca na żądanie organu podatkowego, przedkłada wszelkie dowody i informacje, celem spełnienia warunków zwolnienia z podatku od nieruchomości.
- Organ podatkowy udzielający pomocy wydaje przedsiębiorcy zaświadczenie o udzielonej pomocy de minimis zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Wartość pomocy de minimis podlega kumulacji z każdą inną pomocą de minimis uzyskaną w różnych formach i z różnych źródeł w okresie trzech kolejnych lat podatkowych oraz każdą pomocą inną niż de minimis, otrzymaną w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowanych lub tego samego środka finansowania ryzyka.
- Przeliczanie pomocy na równowartość euro dokonuje się na podstawie kursu Narodowego Banku Polskiego publikowanego na dzień udzielenia pomocy, tj. dzień w którym nabył prawo do otrzymania pomocy.
- Na podatniku ciąży obowiązek wykazania organowi udzielającemu pomocy, iż spełnia przesłanki do zwolnienia.
- Z pomocy de minimis nie mogą korzystać przedsiębiorcy posiadający zaległości w płatnościach należności stanowiących dochód gminy Lędziny.
§6 W przypadku otrzymania w trakcie roku podatkowego pomocy ponad dopuszczalna wielkość, przedsiębiorca jest zobowiązany do zwrotu kwoty stanowiącej nadwyżkę pomocy ponad ogólna kwotę, w terminie do 31 grudnia danego roku podatkowego, na zasadach przewidzianych w przepisach o pomocy publicznej dla przedsiębiorstwa, poprzez zapłatę podatku od nieruchomości wraz z odsetkami za zwłokę , zgodnie z procedurą wynikającą z przepisów ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.). §7 - Wykonanie uchwały powierza się burmistrzowi miasta.
- Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.
§8 Uchwała obowiązuje do 30 czerwca 2021 r. Załącznik można pobrać ze strony w formacie PDF (84 KB). Powrót do pozostałych uchwał
|