 |
Uchwała nr CIV/01/04 Rady Miasta Lędziny z dnia 29.01.2004 w sprawie nadania Statutu Miejskiemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Lędzinach Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 oraz art. 40 ust. 1 i 2, art. 41 ust. 1, art. 42 ustawy z dnia 08.03.1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. nr 142 poz. 1591 z 2001 r. z późn. zm.) oraz art. 46 ustawy z dnia 29.11.1990 roku o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 1998 r. nr 64 poz. 414 z późn. zmianami), Rada Miasta uchwala: §1 Nadać Statut Miejskiemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Lędzinach w brzmieniu stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszej uchwały. §2 Wykonanie uchwały powierzyć burmistrzowi miasta i dyrektorowi Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Lędzinach. §3 Traci moc pkt. 2 uchwały XCL/12/99 Rady Miejskiej Lędziny z dnia 30.12.1999 r. w sprawie utworzenia Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Lędzinach. §4 Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego. Statut Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Lędzinach I. Postanowienia ogólne §1 Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Lędzinach zwany dalej "Ośrodkiem" jest samodzielną jednostką organizacyjną, która działa jako jednostka budżetowa Miasta Lędziny. §2 Bezpośredni nadzór nad działalnością Ośrodka sprawuje Burmistrz Miasta Lędziny. §3 Ośrodek działa w oparciu o przepisy: - ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 1998 r. nr 64 poz. 414 z póź. zm.).
- ustawy z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. nr 142 poz. 1591 z póź. zm.).
- uchwały Rady Miejskiej w Lędzinach nr XCI/12/99 z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie utworzenia Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Lędzinach.
- innych obowiązujących w tym przedmiocie aktów prawnych.
- niniejszego Statutu.
§4 Siedzibą Ośrodka są Lędziny. Terenem działalności Ośrodka jest obszar Miasta Lędziny. II. Cele i zadania §5 Celem działalności Ośrodka jest: - kształtowanie lokalnej polityki społecznej oraz współtworzenie gminnej strategii integracji i polityki społecznej obejmującej w szczególności programy pomocy społecznej, polityki prorodzinnej, ochrony zdrowia, programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, narkomanii, budownictwa socjalnego i edukacji publicznej oraz jej koordynacja,
- umożliwianie osobom i rodzinom przezwyciężania trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać wykorzystując własne środki, możliwości i uprawienia, a także zapobieganie powstawaniu takich sytuacji,
- zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin oraz umożliwianie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka, jak również doprowadzanie do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem.
§6 Zadania Ośrodka w zakresie pomocy społecznej obejmują: - zadania własne z zakresu pomocy społecznej realizowane przez gminy w tym: zadania o charakterze obowiązkowym,
- zadania zlecone gminie przez administrację rządową podyktowane zapisami ustawy o pomocy społecznej,
- inne zadania z zakresu pomocy społecznej wynikające z rozeznanych potrzeb gminy, rządowych programów pomocy społecznej bądź innych ustaw mających na celu ochronę poziomu życia osób i rodzin, po otrzymaniu odpowiednich środków.
§7 Decyzje w sprawach świadczeń pomocy społecznej z zastrzeżeniem świadczeń określonych odrębnymi przepisami, wydawane są w formie pisemnej. §8 - W realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej Ośrodek współpracuje z organizacjami społecznymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi, fundacjami, stowarzyszeniami, pracodawcami oraz osobami fizycznymi i prawnymi.
- Ośrodek może zlecać w drodze umowy zadania z zakresu pomocy społecznej podmiotom wymienionym w punkcie 1 oraz wspierać je w tym finansowo.
III. Organizacja i zarządzanie Ośrodkiem. §9 - Ośrodkiem kieruje Dyrektor, powoływany i odwoływany przez Burmistrza Miasta. Zwierzchnikiem służbowym Dyrektora jest Burmistrz Miasta.
- Dyrektor zarządza Ośrodkiem i zapewnia wykonywanie zadań, ustala jego organizację wewnętrzną i reprezentuje go na zewnątrz.
- Dyrektor wykonuje czynności pracodawcy w Ośrodku. Posiada uprawnienia do zatrudniania i zwalniania pracowników.
- W zakresie realizacji zadań Ośrodka Dyrektor jest uprawniony do podejmowania decyzji w formie zarządzeń, regulaminów i instrukcji.
- Dyrektor jest uprawniony do składania oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych.
- Funkcjonowanie Ośrodka opiera się na zasadach jednoosobowego kierownictwa, służbowego podporządkowania, podziału czynności i indywidualnej odpowiedzialności za wykonywanie powierzonych zadań.
- Dyrektor kieruje pracą Ośrodka przy pomocy głównego księgowego, kierowników działów i kierowników ośrodków wsparcia.
- Dyrektor składa Radzie Miasta Lędziny coroczne sprawozdanie z działalności Ośrodka i przedstawia potrzeby w zakresie pomocy społecznej.
§10 Tryb pracy Ośrodka oraz organizację wewnętrzną i szczegółowy zakres pracy komórek organizacyjnych określa regulamin organizacyjny i inne wewnętrzne akty prawne wprowadzane przez Dyrektora Ośrodka. §11 - Na podstawie uchwały Rady Miasta Lędziny Dyrektor upoważniony jest do wydawania decyzji administracyjnych w zakresie wykonywania zadań własnych gminy oraz zleconych gminie.
- Do wykonywania decyzji administracyjnych w zakresie pomocy społecznej Rada Miasta może upoważnić, na wniosek Dyrektora innych pracowników Ośrodka.
§12 - Dla realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej polegających na:
- tworzenie warunków organizacyjnych funkcjonowania pomocy społecznej, w tym rozbudowę niezbędnej infrastruktury socjalnej, rozeznaniu potrzeb w zakresie pomocy społecznej,
- prowadzeniu postępowania w sprawach świadczeń pomocy społecznej,
- pobudzanie społecznej aktywności w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin,
- prowadzeniu pracy socjalnej,
- prowadzeniu ośrodków wsparcia,
- realizacji świadczeń,
- prowadzeniu spraw finansowo-księgowych oraz administracyjno-gospodarczych,
- prowadzeniu spraw pracowniczych i organizacyjno-prawnych,
- innych zadań wynikających z niniejszego Statutu,
tworzy się odpowiednie komórki organizacyjne: działy, zespoły, samodzielne stanowiska, ośrodki wsparcia, gospodarstwa pomocnicze, mieszkania chronione i wspólnotowe, punkty konsultacyjne itp. - W razie pojawiających się potrzeb, bądź zmiany przepisów prawa obowiązujących w zakresie pomocy społecznej, Ośrodek może tworzyć nowe komórki organizacyjne.
IV. Zasady gospodarki finansowej §13 Ośrodek jest jednostką budżetową finansowaną z: - budżetu gminy,
- budżetu państwa,
- darowizn, spadków, zapisów osób fizycznych i prawnych,
- innych prawem przewidzianych źródeł.
§14 - Podstawą gospodarki finansowej Ośrodka jest plan dochodów i wydatków zwany planem finansowym.
- Ośrodek prowadzi gospodarkę finansową w oparciu o obowiązujące w tej mierze akty prawne.
- Ośrodek dysponuje samodzielnym rachunkiem bankowym.
§15 Zasady wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników Ośrodka ustala się zgodnie z przepisami dotyczącymi wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego. §16 Ośrodek może prowadzić środek specjalny do gromadzenia darowizn pieniężnych lub rzeczowych od osób fizycznych i prawnych. Środki gromadzone w ramach środka specjalnego przeznacza się na poprawę standardu usług pomocy społecznej udzielanej przez Ośrodek. V. Mienie Ośrodka §17 - Mienie Ośrodka stanowią środki trwałe, pozostałe środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne przekazane przez organy gminy lub zakupione przez Ośrodek dla prowadzenia działalności.
- Ośrodek nadzoruje i zarządza posiadanym mieniem z należytą starannością poprzez:
- prowadzenie właściwej ewidencji,
- przeprowadzanie okresowej inwentaryzacji zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- dokonywanie okresowych odpisów umorzeniowych i przeszacowań majątku zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- zapobieganie dekapitalizacji majątku przez planowanie nakładów na remonty i odtwarzanie majątku w oparciu o okresowe inwentaryzacje oraz w oparciu o posiadane i planowane środki budżetowe.
VI. Przepisy końcowe §18 - Statut nadaje Rada Miasta w formie uchwały.
- Zmian i uzupełnień Statutu dokonuje się w trybie przewidzianym do jego nadania.
Powrót do pozostałych uchwał
|