 |
Uchwała nr CCXCI/04/02 Rady Miasta Lędziny z dnia 25.04.2002 w sprawie zasad usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży napojów alkoholowych i warunków tej sprzedaży, zasad wydawania i cofania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz kontroli przestrzegania zasad obrotu tymi napojami Na podstawie art. 4' ust. 1 pkt 4 i art. 18, art. 12 ust. 2 i 4 ustawy z dnia 26.10.1982 o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. nr 35 poz. 230 z 12.11.1982 r. z późn. zm.) art. 42 ustawy z dnia 8.03.1990 o samorządzie gminnym (t.j. z 2001 r Dz. U. nr 142 poz. 1591), Rada Miasta postanawia: - Określić zasady usytuowania na terenie Gminy miejsc sprzedaży napojów alkoholowych, warunków tej sprzedaży, zasad wydawania i cofania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz kontroli przestrzegania zasad obrotu tymi napojami w załączniku nr 1 stanowiącym integralną część niniejszej uchwały.
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego. I. Zasady usytuowania na terenie miasta miejsc sprzedaży napojów alkoholowych i warunków sprzedaży tych napojów - Ustalając usytuowanie punktów sprzedaży napojów alkoholowych kierowano się zasadą ograniczenia dostępności do alkoholu.
- 1. Sprzedaż napojów alkoholowych nie może być prowadzona w następujących miejscach:
- na terenie targowisk,
- na terenie placówek służby zdrowia,
- na terenie obiektów kultu religijnego,
- na terenie obiektów sportowych (z wyjątkiem festynów i imprez masowych),
- na terenie obiektów użyteczności publicznej,
- na terenie zakładów gastronomicznych, w których wydawane są obiady podopiecznym Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej.
- 2. Sprzedaż napojów alkoholowych nie może być prowadzona w następujących punktach:
- w ruchomych punktach sprzedaży obwoźnej i okrężnej,
- na straganach tj. w tymczasowych punktach sprzedaży skonstruowanych z urządzeń przenośnych, służących do wyłożenia i sprzedaży towarów,
- w barach mlecznych,
- w punktach gastronomicznych gdzie nie są zapewnione warunki higieniczno-sanitarne,
- w punktach gastronomicznych, których wnętrze nie jest dostępne dla klientów tzw. "sprzedaż z okienka".
- Prowadzenie sprzedaży i podawania napojów alkoholowych wymaga uzyskania zezwolenia wydanego przez Burmistrza Miasta po zasięgnięciu opinii Zarządu Miasta.
- Zezwolenia mogą być wydawane na sprzedaż napojów alkoholowych z przeznaczeniem do spożycia:
- poza miejscem sprzedaży,
- w miejscu sprzedaży,
- w czasie i miejscu organizowanych zabaw, uroczystości i innych imprezach na wolnym powietrzu,
- przedsiębiorcom, których działalność polega na organizowaniu przyjęć.
- Zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia na miejscu lub poza miejscem sprzedaży mogą być wydawane oddzielnie na następujące rodzaje tych napojów:
- zawierających do 4,5 % alkoholu plus piwo,
- powyżej 4,5 - 18 % zawartości alkoholu,
- powyżej 18 % zawartości alkoholu.
- Zezwolenie, o którym mowa w pkt 5 otrzymuje przedsiębiorca, który:
- spełnia warunki zawarte w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
- mieści się w limicie punktów sprzedaży określonym w Uchwale Rady Miasta Lędziny,
- wniesie opłatę roczną do kasy Urzędu Miasta w wysokości określonej ustawowo oraz przedłoży pisemne oświadczenie o wysokości dochodów ze sprzedaży napojów alkoholowych w roku ubiegłym.
- 1. Do wniosku o wydanie zezwolenia na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych przedsiębiorca dołącza kserokopie:
- decyzji odbioru sanitarnego lokalu wydanej przez Inspektora Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Tychach, w zakresie wymogów dotyczących branży lokalu, a także prowadzenia w lokalu sprzedaży napojów alkoholowych,
- zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, jeżeli działalność zgłoszona została w innym Urzędzie lub postanowienia Sądu.
- 2. Wniosek po sprawdzeniu pod względem formalnym przez właściwy referat przedkłada się Zarządowi Miasta celem wydania opinii.
- Sprzedaż napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5 % alkoholu (z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży może być prowadzona:
- w sklepach branżowych ze sprzedażą napojów alkoholowych,
- w wydzielonych stoiskach w innych placówkach handlowych.
- 1. Sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży może być prowadzona w :
- restauracjach, gospodach, zajazdach, karczmach,
- kawiarniach, barach kawowych, herbaciarniach, cukierniach, winiarniach,
- barach restauracyjnych, uniwersalnych, gastronomicznych, drink barach, pizzeriach.
- 2. Sprzedaż napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5 % alkoholu (z wyjątkiem piwa) nie może być prowadzona w:
- pijalniach, barach piwnych, piwiarniach,
- barach turystycznych, szybkiej obsługi, smażalniach.
- 3. Sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży może być prowadzona w miejscu wydzielonym w tzw. ogródku gastronomicznym bezpośrednio przyległym do lokalu gastronomicznego wymienionego w ust.1 i ust.2, pod warunkiem uzyskania zgody właściciela lub zarządcy terenu na zajęcie określonej powierzchni pod taki ogródek.
- Zezwolenia na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych w czasie i miejscu organizowanych zabaw uroczystości oraz imprez na wolnym powietrzu mogą być wydawane wyłącznie jednorazowo przedsiębiorcom posiadającym zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych oraz Jednostkom Ochotniczych Straży Pożarnych.
- Sprzedaż napojów alkoholowych zawierających do 4,5 % alkoholu oraz piwo w czasie i miejscu organizowanych imprez odbywających się na wolnym powietrzu wymaga uzyskania odrębnego zezwolenia.
- Nie wydaje się zezwoleń na prowadzenie w tym samym lokalu równoczesnej sprzedaży napojów alkoholowych do spożycia poza miejscem i w miejscu sprzedaży.
- Wszystkie podmioty prowadzące sprzedaż napojów alkoholowych otrzymują:
- Kopie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
- Kopię niniejszej uchwały Rady Miasta.
II. Cofnięcie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży - Zezwolenie na sprzedaż alkoholu cofa Burmistrz Miasta w formie decyzji administracyjnej.
- Zezwolenie cofa się w przypadku:
- nieprzestrzegania zasad obrotu napojami alkoholowymi, zawartymi w ustawie a w szczególności sprzedaży alkoholu osobom nieletnim i nietrzeźwym,
- powtarzającego się w miejscu sprzedaży lub najbliższej okolicy, zakłócania porządku publicznego w związku ze sprzedażą napojów alkoholowych przez daną placówkę,
- wprowadzenia do sprzedaży napojów alkoholowych pochodzących z nielegalnych źródeł,
- nieprzestrzegania warunków określonych w zezwoleniu,
- przedstawienia fałszywych danych w oświadczeniu o wartości sprzedaży napojów alkoholowych za ubiegły rok prowadzenia działalności,
- popełnienia przestępstwa w celu osiągnięcia korzyści majątkowej przez osobę odpowiedzialną za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie,
- orzeczenia wobec przedsiębiorcy będącego osoba fizyczną albo wobec osoby odpowiedzialnej za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie zakazu prowadzenia działalności gospodarczej objętej zezwoleniem.
- Cofnięcie zezwolenia z przyczyn o których mowa w & 10 ust a i b wymaga zasięgnięcia opinii:
- Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
- Przedsiębiorca, któremu cofnięto zezwolenie, może wystąpić z wnioskiem o ponowne wydanie zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia wydania decyzji o jego cofnięciu.
- Zezwolenie wygasa w przypadku:
- likwidacji punktu sprzedaży,
- upływu terminu ważności zezwolenia,
- zmiany rodzaju działalności punktu sprzedaży,
- zmiany przedsiębiorcy, któremu udzielono zezwolenia,
- nie dokonania opłaty za wydane zezwolenie w terminie do 31 stycznia każdego roku kalendarzowego objętego zezwoleniem.
- Przedsiębiorcy ubiegający się o wydanie jednorazowego zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu organizowanych imprez odbywających się na wolnym powietrzu zobowiązani są do:
- złożenia wniosku o wydanie zezwolenia najpóźniej w terminie 14 dni przed planowaną imprezą,
- wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za sprzedaż, poprzez podanie jej danych we wniosku,
- potwierdzenia we wniosku zgody organizatora imprezy,
- zapewnienia minimum 20 miejsc siedzących dla każdego stanowiska sprzedaży,
- określenia miejsca i ilości stanowisk sprzedaży (dopuszcza się maksymalnie 2 stanowiska),
- wyposażenia stanowisk sprzedaży w wystarczającą ilość pojemników na śmieci, które po zakończeniu imprezy winny być zabrane,
- posiadania atestu dla urządzeń technicznych używanych w czasie trwania imprezy,
- używania do podawania napojów alkoholowych kubków jednorazowego użytku.
III. Kontrola przestrzegania zasad obrotu napojami alkoholowymi - Kontroli podlegają wszyscy przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży w zakresie:
- ważności zezwolenia,
- warunków sprzedaży i podawania alkoholu,
- zgodności miejsca sprzedaży z wydanym zezwoleniem,
- reklamy i promocji napojów alkoholowych,
- ekspozycji informacji o szkodliwości spożywania alkoholu oraz zakazie sprzedaży alkoholu osobom będącym w stanie nietrzeźwości oraz osobom do lat 18,
- innych zasad sprzedaży i podawania napojów alkoholowych określonych przepisami ustawy lub niniejszej uchwały.
- Kontroli podlega również przestrzeganie przez przedsiębiorców posiadających zezwolenia zakaz reklamowania napojów alkoholowych (dotyczy również imprez na wolnym powietrzu).
- Kontrolę przestrzegania zasad obrotu napojami alkoholowymi powierza się:
- Straży Miejskiej,
- Referatowi Gospodarki i Ewidencji Działalności Gospodarczej Urzędu Miasta,
- Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przy współpracy z Policją.
- Komisja dokonująca kontroli placówek handlowych, gastronomicznych winna składać się minimum z dwóch członków powołanych przez Burmistrza Miasta spośród organów wyznaczonych do kontroli w pkt 3.
- Komisja przeprowadzająca kontrolę dokonuje jej na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Burmistrza Miasta.
- Osoby upoważnione do kontroli mają prawo do:
- wstępu na teren nieruchomości, obiektu, lokalu lub części gdzie prowadzona jest sprzedaż napojów alkoholowych, w takich dniach i godzinach w jakich prowadzona jest ta działalność,
- żądania pisemnych lub ustnych wyjaśnień oraz okazania zezwoleń.
- Czynności kontrolnych, o których mowa wyżej dokonuje się w obecności kontrolowanego lub osoby upoważnionej.
- Komisja z przeprowadzonej kontroli sporządza pisemny protokół zawierający uwagi i zalecenia pokontrolne w ilości 3 egzemplarzy po jednym dla:
- Burmistrza Miasta,
- kontrolowanego,
- Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
- Protokół kontrolny winien być podpisany przez wszystkich członków Komisji biorących udział w kontroli, a także właściciela placówki handlowej lub gastronomicznej względnie pracownika w obecności którego przeprowadzono kontrolę.
- Z przeprowadzonej kontroli przedkłada się protokół Burmistrzowi Miasta w terminie do 3 dni od dnia przeprowadzenia kontroli.
- W przypadku stwierdzenia rażących uchybień Komisja wnioskuje do organu wydającego zezwolenie o wszczęcie postępowania w sprawie cofnięcia zezwolenia na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych.
- Organ wydający zezwolenie na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych wszczyna postępowanie na wniosek organu uprawnionego do kontroli lub z urzędu na podstawie dokumentów sporządzonych przez organy uprawnione do kontroli.
- W przypadku drobnych uchybień komisja wyznacza termin ich usunięcia i odnotowuje to w protokole kontroli.
Powrót do pozostałych uchwał
|